Logo
  • Nieuws
  • 8 april 2019
  • Bron: FMN

Regieorganisatie dominant organisatiemodel facility & workplace management organisaties

Het percentage regie- en demandorganisaties stijgt langzaam maar gestaag, net als de uitbestedingsgraad. Meer dan de helft van de facilitaire organisaties is ingericht volgens de principes van regie. Dit komt naar voren uit onderzoek onder door Twijnstra Gudde in opdracht van brancheorganisatie Facility Management Nederland (FMN).

Beeld Regieorganisatie dominant organisatiemodel facility & workplace management organisaties

Van de respondenten gaf 33 procent aan dat zij kunnen worden gekenmerkt als een beheer/uitvoeringsorganisatie. 15 procent als demand-organisatie. Meer dan de helft (52 procent) kan worden gekenmerkt als een regieorganisatie.
De verwachting is dat het aantal beheer- en uitvoeringsorganisaties verder afneemt en het aantal demand-organisaties verder toeneemt. Dit is een trend die al jaren gaande is en een ontwikkeling die niet snel lijkt te veranderen aldus de onderzoekers.

In 2017 benoemde 32 procent de facilitaire regieorganisatie als belangrijke trend. In 2019 is dit sterk gedaald, naar 16 procent. Waarschijnlijk doordat veel organisaties inmiddels regieorganisatie zijn en het daarom minder vaak een agendapunt is.

Uitbestedingspercentage

In 2019 bedraagt het gemiddelde uitbestedingspercentage van de dienstverlening 64 procent. Steeds vaker wordt ervoor gekozen om (ook) tactische en strategische activiteiten uit te besteden. Op het gebied van FM overweegt bijvoorbeeld 6 procent van de respondenten, die op dit moment het management in eigen beheer hebben, dit op langere termijn uit te besteden. Voor het beheer van vastgoed geldt een vergelijkbaar percentage. Wat betreft operationele diensten is meer stabiliteit zichtbaar. Slechts enkelen geven aan te overwegen om operationele, uitbestede diensten (weer) in eigen beheer te gaan doen. Gemiddels geeft 10 procent aan diensten die nu nog in eigen beheer worden uitgevoerd, te gaan uitbesteden. Zoals post, wagenparkbeheer, repro en technisch onderhoud. Een mogelijke verklaring om uit (nog) uit te stellen is de huidige (eigen) personele samenstelling aldus de onderzoekers.
Net als de uitbestedingsgraad en de verandering naar regieorganisatie en demand-organisaties, groeit ook Integrated Facility Management (IFM) de komende jaren. Dat betekent dat de echte FM-kennis en -kunde steeds verder verspreid zit over klant en leverancier. Samenwerking wordt daarom in de toekomst ook buiten de eigen organisatie een succesfactor. Steeds vaker is de kwaliteit van dienstverlening afhankelijk van de kwaliteit van samenwerking.

Producttips

Ook interessant

Voorspel de toekomst met analytics
Download de gratis whitepaper

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! √Čn als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform