Logo
  • Opinie
  • 26 juni 2020

Kantoor als werkomgeving: kijk voorbij de anderhalve meter

Onlangs woonde ik een boeiend webinar bij over crisismanagement, dat werd gegeven door Jordie van Berkel van veranderspecialist F-Fort. Ze legde daarin uit welke fasen je doorloopt in een crisis: van voorbereiding en acute actie, naar stabilisatie, herstel en nazorg. Na de eerste fasen te zijn gepasseerd, zit FM nu in de stabilisatiefase van de coronacrisis. En dat betekent: voorbij die anderhalve meter kijken.

Jordie pleit voor een zingevingsdiscussie over het kantoor als werkomgeving. Wat heb je medewerkers te bieden? Welke aanpassingen ga je doen in je facilitair beleid? Maar ook: hoe ga je gezondheid en vitaliteit centraal stellen? Dit vraagt om nadrukkelijke samenwerking met uw collega’s van HR. En welke keuzes maak je ten aanzien van je mobiliteitsbeleid en duurzaamheid?

Veel grote en fundamentele vraagstukken dus. Jordie noemt corona – met recht – een game changer voor de werkomgeving. En dat betekent nogal wat voor uw functie en taken. Veel zaken die tot voor kort uw agenda beheersten zijn verdwenen van uw prioriteitenlijst. In een aantal gevallen zijn we daarmee weer terug bij af. Alle organisaties die veel tijd en aandacht hebben besteed aan hospitality-concepten, aan gezonde catering met een hoge mate van beleving, aan werkomgevingen die ontmoetingen tussen mensen stimuleren… Het staat veelal haaks op social distancing.

Tegelijkertijd maakt corona versneld een einde aan dingen waar veel mensen juist vanaf willen. Open kantoortuinen, onbeperkte flexplekken, files en reizen per ov in de spits. En helaas vallen verschillende organisaties ook terug op ‘oude reflexen’, zoals onverantwoordelijk marktgedrag tegenover hun leveranciers. En hoe moet het verder met alle duurzame ambities, nu de economie een enorme dreun heeft gekregen?

Om dan toch met een vrolijke noot af te sluiten: per 1 juli is er weer veel meer mogelijk in dit land. En dat biedt ruimte in het hoofd om de goede dingen die de crisis heeft voortgebracht te overdenken. Ik wens u daarbij veel wijsheid toe!

Kijk hier het webinar Crisismanagement voor facility in tijden van corona terug

Rondetafel: 1,5 meter kantoor eerste ervaringen

Terug naar kantoor, maar hoe? Wie mag wel naar kantoor en wie niet? En wanneer? En hoe monitor je dat? Hoe richt je het zo in dat het ook te doen is? En laat je medewerkers reizen met het OV of adviseer je om met de auto of de fiets te komen? Tijdens het online event Tomorrow@work gaat Jordy van Berkel onder andere in gesprek met Marlene Sybrandy van ABN AMRO Frency Thijs van Radboud UMC en Willem ter Voert van de Provincie Gelderland over de eerste ervaringen met het anderhalvemeterkantoor.

Producttips

Ook interessant

Voorspel de toekomst met analytics
Download de gratis whitepaper

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform