Logo
  • Opinie
  • 10 augustus 2016

‘Je moet FM als een zelfstandig bedrijf neerzetten’

ING is sterk in verandering. Dit heeft natuurlijk ook gevolgen voor het facilitair bedrijf. Arend Nijenhuis, werkzaam als Accountmanager FM bij ING, volgde het Facility Business Development Program (FBDP) om zijn blik op het facilitaire werkveld te verruimen.

Het FM-bedrijf oriënteert zich op de toekomst. Wij willen een stip op de horizon. Daarbij is al aangekondigd dat het zal uitmonden in een reorganisatie. ING is sterk in verandering, dus wij passen ons aan. Dan ben ik meteen bij de reden waarom ik aan deze opleiding heb deelgenomen, namelijk om mijn blik op het facilitaire werkveld te verruimen.

Het programma biedt inzicht in de hele waaier van aspecten waar een FM-bedrijf mee wordt geconfronteerd. Het ging over de werkplek van de toekomst, business modellen, sourcing en we  kwamen ook tegen dat je vastgoed in de verzorgingssector heel commercieel kan inzetten. Het was voor mij erg interessant, mede in het kader van wat bij de ING speelt, om zo breed mogelijk met alles geconfronteerd te worden.

Niet veranderen is geen optie

Waar het naartoe zou moeten met FM, daarvan heb ik door de opleiding een beter beeld gekregen. Je ziet een onderwerp op een bepaalde manier, maar dan kom je weer op een andere plek - bijvoorbeeld de ANWB waar we geweest zijn en wat ik heel inspirerend vond - en dan denk je er toch weer genuanceerd over. Dan helpt de opbouw van de opleiding ook. De combinatie van theorie, bedrijfsbezoeken en die leuke medecursisten - ik noem het maar even mijn klasgenoten - dat heeft mij wel het een en ander gebracht.

Voor mezelf is het beeld ontstaan dat je FM, ook als onderdeel van een grote organisatie, moet  managen alsof het gewoon een zelfstandig bedrijf is. Niet veranderen is geen optie voor FM. Wij zullen mee moeten veranderen. Wij zullen meer waarde moeten toevoegen om te voorkomen dat we worden weggezet als louter een uitvoerder, want dat is nou juist wat we niet willen. En dan kom ik weer terug bij die eerste conclusie; je zou jezelf als een zelfstandig bedrijf moeten opstellen, waarbij  je elke dag laat zien dat je bestaansrecht hebt. We presenteren en gedragen ons vaak als een cost center. We kijken primair naar de kosten, terwijl je dat bredere spectrum zou moeten pakken. We moeten ons meer richten op wat de business nou echt nodig heeft.

Producttips