Logo
  • Opinie
  • 27 september 2018

De waarheid achter marketing binnen een facilitair bedrijf

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: marketing en facility management zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een wandeling door de facilitaire geschiedenis maakt duidelijk dat precies twee decennia geleden het eerste managementboek verscheen waarin nut en noodzaak van deze bedrijfskundige discipline werd beschreven.

Auteur Herman B. Kok nam de facilitaire wereld mee op ontdekkingsreis door het marketinglandschap en zette met aansprekende voorbeelden de facilitaire gemeenschap aan het denken. De fundamenten van marketing als katalysator voor een facilitaire tijdzone. Een spannende ontwikkeling die een ommezwaai in denken noodzakelijk maakte. Facilitair Nederland worstelde met de vraag hoe de oversteek gemaakt kon worden van een aanbodgerichte benadering naar een meer vraaggerichte werkwijze. Waarbij het marketingconcept als nieuwe heilige graal zou gaan fungeren.

Inhaalslag

Tijden veranderen. Twintig jaar na Koks marketingpareltje waait er een stevige marketingwind op de facilitaire planeet. Binnen de commerciële markt is marketing niet meer weg te denken. Leveranciers besteden veel aandacht aan het laden van het merk, doen actief onderzoek naar klantbehoeften, communiceren via meerdere kanalen met stakeholders en besteden veel energie aan relatiebeheer. Intern opererende facilitaire afdelingen hebben nog een inhaalslag te maken. Afhankelijk van de sector zijn tempoverschillen waarneembaar. Meer specifiek zijn vooral de cultuur, positionering en levensfase van het facilitair bedrijf binnen de moederorganisatie bepalend voor de marketingkracht. De grootste winst bestaat er echter uit dat de meerwaarde van marketing binnen facilitaire organisaties wordt omarmd. Thans ligt de vraagt op tafel hoe handen en voeten gegeven kan worden aan het nieuwe marketingidioom.

Klantgedrag en -beïnvloeding

Jarenlang fungeerde het gebouw als hét marketingkanon. Nu het kantoor niet langer de vaste werkplaats is van werkend Nederland zien we een verschuiving naar ‘de menselijke factor’. Een populair onderzoeksonderwerp  is bijvoorbeeld klantgedrag en klantbeïnvloeding in de werkomgeving.  Hoe ziet het werkritme eruit? Welk type werkplekken worden het meest benut? En in welke mate kan klantbeleving beïnvloed worden? Feitelijk betreft het hier multidisciplinaire thema’s. Logisch derhalve dat facility management steeds vaker flirt met de collega’s van HRM. Ook meer algemene marketingthema’s als zichtbaarheid (vertellen wat je doet, laten zien dat je er bent), imagomanagement (in balans brengen van identiteit en imago), communicatie (offline, online, reviews, inzet sociale media) en het inrichten van de klantrelatie zien we vaak terug op de marketingagenda.

Spiegelen aan winkelketen

Op zoek naar een energizer om de marketingtemperatuur in uw facilitair bedrijf te meten? Noteer in een aantal steekwoorden wat u onder marketing verstaat en maak eens een klantreis door uw eigen facilitaire winkel. Een ander succesvol recept is het eigen facilitair bedrijf te spiegelen aan een winkelketen (bijvoorbeeld Hema, Coolblue, Ikea of Center Parcs). Een metafoor die doorgaans verrassende opbrengsten kent. Leg uw facilitair team dus de vraag voor met welke winkelketen ze zichzelf vergelijken, en waarom? Met als aanvulling: welke winkelketen zou men idealiter willen zijn?

Klant- en leverancierrelaties

Ten slotte: marketing binnen facility management is geen modegril. Kies de route die bij uw organisatie past. En zorg dat de basisgedachte van marketing voldoende levend is: het opbouwen van en investeren in klant- en leverancierrelaties. Kom dus in beweging richting uw stakeholders, laat hen uw waarde zien om daarmee uw merk (en imago) steviger op de facilitaire kaart te zetten.

Producttips

Ook interessant