Logo
  • Nieuws
  • 14 mei 2018
  • Mariel Hovemann

De facilitair manager wordt steeds meer een marketeer

De facilitair manager wordt steeds meer een marketeer, die een duidelijke visie moet hebben op het dienstverleningspakket en de wijze waarop de communicatie daaromtrent wordt georganiseerd. Weet u hoe u dit vorm kunt geven binnen uw organisatie?

Beeld De facilitair manager wordt steeds meer een marketeer

Organisaties moeten in deze tijd van snelle marktveranderingen voldoende veerkracht hebben om dat op te kunnen vangen. Dit betekent dat van ondersteunende afdelingen als FM, ICT en HRM in toenemende mate meer wend- en weerbaarheid wordt gevraagd. Voor facility managers staat wend- en weerbaarheid dan ook op nummer 1 in de top 3 van belangrijkste trends zo blijkt uit het recente FMN-marktonderzoek. Het snel kunnen inschatten van het belang van trends en ontwikkelingen voor de eigen organisatie en (toekomstige) behoeften van de klant is daarvoor een belangrijke voorwaarde.

Beweging naar de klant

Om bij te kunnen dragen aan het succes van de organisatie, zoeken facilitaire bedrijven naar een optimale aansluiting tussen het dienstverleningspakket enerzijds en de wensen van de interne klant anderzijds. Dit vraagt om meer beweging naar de klant. De facilitair manager wordt steeds meer een marketeer, die een duidelijke visie moet hebben op het dienstverleningspakket en de wijze waarop de communicatie daaromtrent wordt georganiseerd.

Zichtbaarheid FM

Om dit te kunnen bereiken is het van belang de zichtbaarheid van FM te vergroten. Erik de Jonge Manager Business Services bij de ANWB heeft dit in de praktijk gebracht. Om tot een integrale dienstverlening te komen, plaatste De Jonge allereerst de afdelingen vastgoed en facilities bij elkaar. De intensievere samenwerking die dit vereiste, bewerkstelligde hij door te sturen op een gedragsverandering bij zijn mensen.

Gedragsverandering

Dankzij de gedragsverandering zijn de medewerkers in staat goed naar de klant te luisteren en direct in te spelen op diens wensen. De Jonge: “Waar we voorheen een dienstenpakket aanboden dat we zelf hadden gecreëerd, zijn we nu op weg een basispakket aan te bieden. Aanvullend daarop bieden we alleen nog die diensten die de klant nodig heeft. Daardoor werken we optimaal efficiënt.”

Lees hier meer over de case van de ANWB.

Producttips

Ook interessant