Logo
  • Achtergrond
  • 23 juli 2019
  • Redactie F-Facts

Top 10 van facilitair gedoe

Facility draait voor een groot deel om het oplossen van meldingen, incidenten managen en improvisatie om klantwensen te vervullen. Daarnaast heeft facilitair te maken met service-inflatie: de klantvraag wordt steeds uitdagender en de facilitaire organisatie wordt daarmee steeds verder op de proef gesteld. Wat is de top 10 van facilitair gedoe waar u vrijwel dagelijks mee te maken heeft? En hoe maakt u hier korte metten mee?
Beeld Top 10 van facilitair gedoe

Die ene klant die we als echt gedoe ervaren, omdat hij last minute blijft wijzigen. Waarom doet de klant niet gewoon wat we afgesproken hadden? Zodra u deze klant als gedoe gaat ervaren, raakt u in een negatieve spiraal waardoor de oplossing verder weg is dan ooit. Hieronder de top 10 facilitair gedoe volgens deelnemers aan de boostcamp Stoppen met facilitair gedoe van F-Academy:

  1. Onvrede over het klimaat in de werkomgeving
  2. Onwennigheid en onbegrip over nieuwe werkconcepten
  3. Té servicegericht zijn en medewerkers te veel willen pamperen
  4. Medewerkers die dezelfde vraag (sneaky) neerleggen bij verschillende facility-medewerkers
  5. Te veel personen in één vergaderruimte
  6. Verschillen werkwijzen van medewerkers
  7. Continu willen afwijken van gemaakte afspraken en efficiënt ingerichte processen
  8. Gebrek aan eigenaarschap bij de klant
  9. De klant denkt het beter te weten...
  10. Onterechte urgentie: het moet nu!

Rode en groene brein

Facility gaat naast de ‘harde’ kant (regels, afspraken, procedures) in de eerste plaats om de omgang met mensen, de ‘zachte’ kant. Menselijk gedoe creëert letterlijk een blokkade in het brein en zet de overleefmodus aan (het 'rode' brein). Door inzichten te hebben over hoe het brein werkt, kun je schakelen naar je 'groene' brein en heb je een stuk minder gedoe.

De hoofdboodschap: gedoe is pas gedoe als jij er gedoe van maakt. Je kunt de ‘mug’ doodslaan – lees: een vraag aan facilitair – maar de 'roze olifant' bij de klant blijft bestaan. Met andere woorden, je kunt iets rationaal oplossen, maar daarmee neem je de emotie bij de klant nog niet weg. Die ‘roze olifant’ blijft gewoon tussen jullie instaan en wordt steeds groter als je er niks mee doet.

F-Academy organiseert al vele jaren opleiding- en trainingsprogramma’s voor facility professionals. De facilitaire seminars, masterclasses, leergangen en events ondersteunen de professionals bij het optimaal uitvoeren van hun dagelijks werk binnen de facilitaire organisatie. De programma’s besteden o.a. aandacht aan kennisoverdracht omtrent actuele trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied en actuele wet- en regelgeving. Ook wordt gewerkt aan het ontwikkelen van competenties en vaardigheden van de deelnemers. Onze programma's zijn gericht op het werkveld van het facilitair bedrijf en gaan in op thema's als gastvrijheid/hospitality, servicedesk, regievoering, NEN en strategisch facility management.

Producttips

Ook interessant

Voorspel de toekomst met analytics
Download de gratis whitepaper

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform