Logo
  • Achtergrond
  • 30 augustus 2018
  • Bron Service Futures

Cost leadership in FM: 6 strategieën

Cost leadership is een strategie waarbij u ernaar streeft om winstgevender te zijn door de operationele kosten lager te houden. Voor een gastgerichte afdeling als FM ligt daar een uitdaging. Welke strategieën kunt u toepassen om hierin succesvol te zijn?
Beeld Cost leadership in FM: 6 strategieën
  1. Consolideer de hoeveelheid dienstverleners. Hoeveel dienstverleners lopen er rond op uw locatie(s)? En zijn dit dezelfde op ander locaties? Of heeft voor elke locatie andere dienstverleners voor dezelfde diensten? U moet het allemaal organiseren en aansturen. Nog los van het verschil in aansturing, houding en betrokkenheid van het facilitair personeel van de verschillende dienstverleners.
     
  2. Haal meer uit uw facilitaire medewerkers. Werft u voor elke nieuwe taak ook nieuw personeel? Heeft u te maken met een hoog verloop of veel ziekteverzuim? Lijkt het of u alleen met werving en selectie van nieuwe personeel bezig bent? In FM beheert u taken, vaardigen en dienstverlening. Dat laatste wordt beter als facilitaire medewerkers meer taken hebben. En ze kunnen meer taken doen als u aandacht geeft aan het uitbreiden van de vaardigheden.
     
  3. Ga voor duurzaam. Heeft u al een idee van de impact van uw locaties op het milieu? Heeft u duurzaamheid al in uw FM-beleid opgenomen? Zowel operationeel als strategisch? En is uw directie daar al actief mee bezig? U bent aanjager en kunt snel en eenvoudig de eerste stap zetten naar een duurzame werkplek. Inventariseer de mogelijkheden.
     
  4. Standaardiseer. Hoe zorgt u voor dezelfde workplace experience ongeacht de locatie? Heeft u dezelfde procedures over alle locaties (regio’s en landen) uitgerold of is het een lappendeken? Is de werkwijze transparant? Is kennisdeling mogelijk of wordt dit belemmerd door verschillende procedures? En in hoeverre bent u in staat om gebruik te maken van schaalvoordelen?
     
  5. Vergelijk uw facilitaire prestaties. Heeft u voldoende informatie om uw facilitaire prestaties te benchmarken met vergelijkbare organisaties? En heeft u inzicht in de mogelijkheden voor verbetering?
     
  6. Gebruik technologische innovaties. Zijn er taken die vervangen kunnen worden door automatisering? Maakt u al gebruik van online dashboarding en perfomance insights? Worden handigheden van facilitaire medewerkers gedeeld tussen locaties? En heeft u de mogelijkheden van sensoren al bekeken?

Met dank aan Service Futures

Producttips

Ook interessant