Logo
  • Nieuws
  • 31 augustus 2021

Van in-house naar outsourcing: Mercedes-Benz in Nederland besteedt gehele facilitaire organisatie uit

Mercedes-Benz maakt voor het eerst de keuze om de facilitaire dienstverlening integraal aan één partner uit te besteden. Voor minimaal drie jaar gaat HEYDAY Facility Management de werkomgeving beheren van ruim 400 FTE op het hoofdkantoor van Mercedes-Benz in Nieuwegein. Het integrale facilitaire contract omvat services als schoonmaak, catering, onderhoud, drukwerk en kantoorontwikkelingen. Ook de implementatie van een facilitair managementinformatiesysteem en de ondersteuning door een facilitaire servicedesk vallen onder de bijbehorende diensten.

Beeld Van in-house naar outsourcing: Mercedes-Benz in Nederland besteedt gehele facilitaire organisatie uit

In de komende periode gaat HEYDAY samen met de inkoopafdeling van Mercedes-Benz stap voor stap aan de slag met het selecteren en contracteren van de leveranciers voor de operationele uitvoering. Daarnaast neemt HEYDAY de dagelijkse aansturing voor haar rekening. Op deze manier profiteert Mercedes-Benz van de jarenlange ervaring van HEYDAY als het gaat om het inkopen en regisseren van facilitaire dienstverlening. Bovendien zorgt deze aanpak voor een vloeiende overgang van het inbesteden naar het uitbesteden van facilitaire diensten.

“We waren voor dit contract op zoek naar een partner met veel expertise op het vlak van facilitair management. HEYDAY kwam als beste uit de tender vanwege de focus op het borgen van de bedrijfscontinuïteit en de inzet op een flexibele dienstverlening”, zegt Martin Eisenmann, CFO bij Mercedes-Benz Belgium Luxembourg en Mercedes-Benz Nederland. “Het is daarbij belangrijk dat de verschillende partijen hetzelfde doel voor ogen hebben, en als partners optrekken, met het oog op een langdurige en kwaliteitsvolle samenwerking.”

Volgens Remko Stolk, algemeen directeur van HEYDAY, is het geen standaard uitbestedingstraject geweest. “Om voor Mercedes-Benz de perfecte maatwerkoplossing te ontwikkelen, hebben we veel tijd geïnvesteerd om elkaar goed te leren kennen. Aan de hand van meerdere locatiebezoeken, interviews, benchmarkgegevens en analyses van de huidige én de potentiële situatie, hebben we een businesscase opgesteld die nauw aansluit bij de wensen en behoeften van Mercedes-Benz – én die past bij de tijd van nu. In onze samenwerking staat er een constante focus op het optimaliseren van dienstverlening, en het anticiperen op ontwikkelingen binnen de organisatie, centraal.”

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform