Logo
  • Opinie
  • 12 oktober 2015

Mijn droomproject: Autowassen met een kopje water door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Soms zijn er dingen in je werkzame leven waarbij werkelijk alles klopt. Het zijn win-win-win situaties. Duurzaam autowassen met één kopje water is zo’n project, waar je eigenlijk alleen maar van kunt dromen. Het is ondernemend, sociaal en ecologisch tegelijk. Ik ga u uitleggen waarom.

Wie Hago, en ons moederbedrijf Vebego, een beetje kent, weet dat wij bij Hago echte ondernemers zijn. We zijn altijd bezig met het verbeteren van werken in de schoonmaaksector, met vernieuwen en met nieuwe projecten. Maar we geloven ook heel erg in duurzaam, kiezen bij voorkeur voor groen en we geloven in een maatschappij waarin iedereen recht heeft op werk en zo volwaardig mogelijk wordt ingezet. Over dat laatste maak ik me druk. Iedereen moet en kan meedoen. Ik vind het echt te bizar voor woorden dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt altijd maar langs de kant zouden moeten zitten. Als je dat vindt, moet je er ook wat aan doen.

Uit Amerika
Enige tijd geleden maakten we kennis met een autowastechniek, waarbij maar een kopje water werd gebruikt. Deze manier van wassen is overgekomen uit Amerika en Australië waar water nu al aanzienlijk schaarser is dan in Nederland. De methode maakt gebruik van een biologisch afbreekbaar schoonmaakmiddel en een kopje water van hooguit 0,2 liter. Door de juiste combinatie van polymeer, zepen en water is er slechts een sprayflacon met een microvezeldoek nodig om de ramen of lak van de auto weer blinkend schoon te krijgen. Dat is wat voor ons, dacht mijn operationele team in Groningen gelijk. Daarmee kunnen we onze klanten extra servicen, bovendien bespaart het ontzettend veel water. En dus gingen zij, naast hun reguliere werk, vol enthousiasme en overgave aan de slag.

Maar we bedachten ook dat we medewerkers die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt konden inzetten hiervoor. Het mes snijdt zo aan twee kanten: een auto wordt gewassen met slechts één kopje water en we creëren leuk, zinnig en waardevol werk voor mensen die normaal niet of zeer moeilijk aan de slag komen.

Eigenlijk zouden veel meer werkgevers na moeten denken hoe zij deze mannen en vrouwen aan de slag kunnen helpen. Wij tonen met deze case aan dat dat helemaal niet zo moeilijk is. Je moet als bedrijf alleen maar bereid zijn iets creatiever te denken. Ik daag al onze klanten en onze collega-bedrijven uit ook zulke initiatieven op te zetten.

Wajong-ers aan het werk
Voor het autopoetswerk hebben we contact gezocht met coachingbureaus voor de inzet en begeleiding van Wajong-medewerkers. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen bij De Mikkelhorst, zij bieden professionele dagbesteding voor mensen met een beperking en/of afstand tot de arbeidsmarkt. Wajong-ers van deze organisatie wassen de auto’s op locatie voor ons. Het zijn echt kanjers. Hoe belangrijk dit werk is voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bleek toen ik het project bezocht en even met medewerkers David ter Haar en Henrick Keppel sprak. Henrick vertelde mij: “Ik vind auto’s poetsen erg leuk. Ze staan enorm te blinken, nadat wij ze hebben gepoetst. Ze leken oud, maar zijn nu weer als nieuw”. En David, die glom zelf van oor tot oor. Hij is gek op alles wat ook maar met auto’s te maken heeft. “Ik wil graag automonteur worden en vind het fijn dat ik nu al auto’s kan poetsen”, aldus David.
#veiligzicht bij Enexis
Doordat we met een kopje water toe kunnen, is een wateraansluiting in de buurt niet nodig om een vierwieler te poetsen. Wij kunnen de auto’s op elke locatie wassen terwijl de klant aan het werk is. We doen alles met de hand en komen zo ook op de plekken waar de autowasstraat niet kan komen. De schoonmaakmethode is sociaal en ecologisch, dus helemaal in balans. Dat trok ook de aandacht van netwerkbeheerder Enexis. Enexis brengt stroom en gas in huizen, bedrijven en overheden. Het bedrijf beheert kabels en leidingen. Geen wonder dat bij dit bedrijf het begrip veiligheid hoog in het vaandel staat. Daar valt ‘veilig op de weg’ natuurlijk ook onder. Schone ramen, spiegels en koplampen zijn daarbij belangrijk, zo vindt Enexis. Na een succesvolle pilot in Hengelo koos Enexis voor een landelijke actie onder de titel #veiligzicht. In samenwerking met Hago konden de medewerkers van Enexis kiezen voor een poetsbeurt van de ramen, spiegels en koplampen. Tijdens de start in het Groningse Kolham werden in vier uur tijd maar liefst 70 auto’s en bussen gewassen. En dat met slechts één kopje water. En met dank aan de geweldige inzet van onze Wajong-ers.

Het hoeft geen betoog dat ik ongelooflijk trots ben op dit project. Vooral de combinatie van een sociaal project dat ook nog eens milieuvriendelijk is, maakt dit heel bijzonder. Ik ga er dan ook alles aan doen om meer bedrijven te vinden die auto’s willen laten poetsen door onze Wajong-ers. Ze krijgen er niet alleen mooie schone auto’s voor terug, maar ze helpen ook talentvolle jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt aan meer werkervaring.

En oh, wie ook zo’n win-win-win idee heeft mag zich bij me melden. We gaan uitzoeken of we het  kunnen realiseren.

Producttips