Logo
  • Nieuws
  • 22 juni 2015
  • Joyce Guldemond

Koffiebeker als sfeermaker op de werkvloer

Een hoge werkdruk, veel stress of een lange werkdag. Dit zijn verschijnselen waar iedere werknemer zo nu en dan mee kampt. Waar heb je op zo’n moment behoefte aan? Vrolijke koffiebekertjes blijken een goede oppepper te zijn.

“Cupbliss wil graag het verschil maken en een positieve bijdrage leveren aan deze wereld,” aldus  oprichter Rintske Bosma van Cupbliss . “Daarom maken we vrolijke koffiebekertjes voor bedrijven met een steeds veranderende positieve boodschap. Zodat je positiviteit met elkaar kan delen op de werkvloer,” aldus Bosma. “Er worden per zending 6 verschillende kleuren bekers gedrukt met in totaal 18 verschillende teksten. Eens in de zoveel tijd veranderen de kleuren en de teksten, zodat de bekertjes niet gaan vervelen. We zijn er zeker van dat de teksten een positieve ‘vibe’ op de werkvloer brengen.” De bekers zijn bovendien van goede kwaliteit, met een hittebestendige coatinglaag.

Goede doelen

Wat het concept mede uniek maakt is het feit dat de helft van de opbrengst naar goede doelen gaat. “Wij geloven dat de meest succesvolle manier om zaken te doen is wanneer je ook veel geeft. Daarom gaat de helft van de winst naar goede doelen. Dus bij elk slokje dat u uit uw Cupbliss bekertje drinkt, maakt ook u het verschil!” aldus Bosma.

De goede doelen worden gekozen in overleg met de klanten. Bovendien worden de bedragen en de gekozen goede doelen ook zichtbaar op de website. Bosma: “Zo kan iedereen volgen wat er met het geld gebeurt. Daarin willen wij volledig transparant zijn.” Daarnaast heeft het merk ook een paar vaste goede doelen die zij sponsoren, namelijk Warchild, Unicef en Terre des hommes.

Complimentjes geven

Inmiddels heeft Cupbliss al meerdere klanten aan zich gebonden, waaronder KPMG Nederland. “De bekertjes geven op een hele praktische manier een fantastische extra optie om in gesprek te gaan met collega’s en relaties of om zomaar een complimentje te geven. Het feit dat ieder kopje thee of koffie ook nog eens bijdraagt aan een betere wereld maakt Cupbliss uniek. Het voorstel om met Cupbliss te gaan samenwerken was een initiatief van onze afdeling Facilities, zij zijn nauw betrokken bij het KPMG-duurzaamheidsbeleid. Dit initiatief wilden wij, samen met onze afdeling Corporate Purchasing, maar wat graag omarmen,” aldus Jolanda van Schaik, Head of Corporate Responsibility bij KPMG.

Ook de medewerkers zijn enthousiast. Van Schaik geeft aan dat KPMG meerdere innovatieve initiatieven heeft gehad, maar dat er nog nooit zoveel (positieve) reacties op een initiatief zijn gekomen. “Ik vind het een ontzettend sympathieke actie, de nieuwe koffiebekers. Ik krijg er ook een glimlach van op mijn gezicht met al die leuke kleurtjes en teksten,” aldus een van de medewerkers. “Ze fleuren de sfeer hier enorm op: we geven elkaar bijpassende bekertjes voor speciale momenten – You look great! Zo is koffie halen meer een community-building ding geworden! Wat mij betreft een blijvertje,” zegt een ander.

Het enthousiasme over de bekertjes blijkt ook uit de vragen van medewerkers wanneer ze weer komen. Bovendien zijn zij ook zeer te spreken over het helpen van de minder bedeelden door het gebruik van de bekers. “Mocht er nog twijfel zijn,” zegt een van de werknemers, “ik hoor teveel positieve reacties (inclusief  mijzelf) om het een eenmalig initiatief te laten zijn!”

Positieve boodschap delen

“We willen een begrip worden,” zegt Rintske. “Onze droom is om zelf projecten op te gaan zetten, zodra dat financieel mogelijk wordt. We willen kansarme kinderen helpen een bestaan op te bouwen. We willen ze onderwijs geven en een vak laten leren. En wat zou het mooi zijn als wat zij maken weer verkocht kan worden in Europa. Zodat er een mooie vicieuze cirkel ontstaat. En alles wat u hoeft te doen, is koffie drinken uit onze bekers. En een positieve boodschap ontvangen. En die weer te delen met anderen.”

En verder? “In de winter willen we ook gaan beginnen met een mokken-lijn, die bedrijven dan kunnen inkopen. Daarnaast zou ik nog heel graag zien dat de kartonnen bekers die wij verkopen verduurzaamd worden, zodat ze na gebruik ook makkelijk recyclebaar zijn. Op dit moment is dat wegens de hogere kosten en de onvoldoende capaciteit van afvalbewerkingsbedrijven om de cups te composteren, nog niet mogelijk.”

Producttips