Logo
  • Opinie
  • 29 februari 2016

Gelukkige schoonmakers leveren meer rendement op

Gelukkige werknemers leveren meer kwaliteit. Dat klinkt logisch maar dit wordt in de praktijk lang niet altijd nageleefd, zoals in de schoonmaaksector. Dit was twee jaar geleden voor ons de aanleiding om te starten met een eigen schoonmaakorganisatie. Het resultaat: een toename van de technische kwaliteit (vaak zelfs met meer dan 25 procent) en een hogere medewerkers- en klanttevredenheid.

Met de overname van schoonmaakbedrijf DSO begon D&B The Facility Group een eigen schoonmaakorganisatie met een kwalitatieve en duurzame visie. ‘Een verdienmodel gebaseerd op het niet-leveren van contractueel overeengekomen uren en een operationeel model waarbinnen de druk op medewerkers blijvend oploopt, is niet houdbaar’, aldus CEO Bas Hertz destijds.

D&B The Facility Group geloofde dat een gelukkige werknemer zou zorgen voor een hogere kwaliteit. En die overtuiging is waarheid gebleken. Bij alle nieuwe klanten van D&B Cleaning – zoals bijvoorbeeld T-Mobile, World Trade Center Amsterdam en TomTom – is de tevredenheid van medewerker en opdrachtgever toegenomen. Jim van Heijningen, oud-directeur van het toenmalige DSO, tegenwoordig partner bij D&B, licht toe: “Ruim 20 jaar ervaring heeft ons het belang geleerd van investeren in onze cleaning host. Wij bieden hen goede arbeidsvoorwaarden, leiden hen op, coachen en begeleiden de teams op de diverse locaties en werken aan persoonlijke ontwikkeling. Daarmee neemt niet alleen het werkplezier van de schoonmaker toe, maar dus ook de kwaliteit van de schoonmaak en de klanttevredenheid.”

Investeren in mensen leidt uiteindelijk tot meer kwaliteit en klanttevredenheid en dus tot meer rendement. Waar wachten we op?

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform