Logo
  • Nieuws
  • 27 maart 2020
  • Mariel Hovemann

FM in tijden van corona (2): ‘We werken nu nog nauwer samen’

Wat betekent de uitbraak van het coronavirus voor het dagelijks werk van facility professionals? Het hangt er helemaal vanaf in welk type organisatie je aan het werk bent. Een ziekenhuis, een productiebedrijf of een zakelijke dienstverlener. In het ene geval is het alle hens aan dek en in het andere geval staat je hele kantoor leeg. F-Facts verzamelt reacties van uw vakcollega's. Deze keer:  Linda van der Meij, Teammanager Ontwikkeling & Advies, Facilitair bij ’s Heeren Loo.

Beeld FM in tijden van corona (2): ‘We werken nu nog nauwer samen’

Het werk van Linda van der Meij is sinds de corona-uitbraak behoorlijk veranderd. Voor ’s Heeren Loo - 15.000 medewerkers en 14.000 cliënten verspreid over het hele land – neemt zij momenteel zitting in het landelijk crisisteam corona. Van daaruit faciliteren zij de logistiek voor onder meer de ziekenboegen.

Tekort beschermende middelen

Haar voornaamste zorgpunt is het tekort aan beschermende middelen. Van der Meij: “Voorraden zijn door de overheid in beslag genomen. Wat ervoor zorgt dat we bij besmettingen tekort komen, maar ook de reguliere zorg materialen tekort komt. Waardoor er nu angst heerst bij het personeel.” De afdeling Inkoop is dan ook naarstig op zoek naar alternatieven voor onder meer mondkappen, plastic schorten, handalcohol en oorthermometers.
Ook moeten medewerkers op ziekenboegen dienstkleding dragen waar ze dat voorheen niet hadden. Van der Meij en haar collega’s in het kernteam hebben dus heel wat hotlines met leveranciers.

Landelijke centra

Om het een en ander goed te kunnen coördineren rondom beschermende middelen zijn er twee landelijke centra voor inkoop aangewezen waar het normaal decentraal geregeld is.

Communicatie

De prioriteit is volledig naar de logistiek verschoven voor facility. Ook bijvoorbeeld voor de bevoorrading van winkels die voorzien in levensmiddelen en de woningen bevoorraden. Maar het gaat niet alleen om de inkoop en bevoorrading. Van der Meij: “Ook communicatie speelt een grote rol. Zo hebben de collega’s van communicatie posters met richtlijnen laten drukken voor het personeel en posters met uitleg voor cliënten. De richtlijnen worden steeds gewijzigd dus moeten de posters weer worden aangepast.”

Multidisciplinair

De crisisorganisatie die naast de gewone organisatie is ingericht kent een commandostructuur. Wat inhoudt dat er extra sturing is en opschakeling. Daar is Van der Meij zeer over te spreken. Er wordt heel multidisciplinair gewerkt. HR, Communicatie, Facility, de zorg en artsen werken nauw samen. Ieder pakt zijn vakgebied en maakt snel beslissingen. Facilitair managers zijn wel wat gewend. Tempo maken is doorgaans geen probleem. Wat dat betreft zijn facilitair managers prima crisismanagers aldus Van der Meij.

LEES OOK: FM in tijden van corona (1): 'We maken nog steeds lange dagen'

FM in tijden van corona (3): 'In korte tijd is de hele facilitaire dienstverlening op de schop gegaan' 

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform