Logo
  • Nieuws
  • 16 januari 2020
  • Bron: Sodexo

FM heeft grootste effect op werkplezier via sociale interactie

De impact van Facility Management Services op werkplezier is wetenschappelijk aantoonbaar blijkt uit onderzoek van Sodexo en Erasmus Happiness Economics Research Organisation (EHERO, onderdeel van Erasmus Universiteit Rotterdam). Uit de eerste fase van het onderzoek blijkt dat bij Facility Management de sociale interactie het meest bepalend is voor het werkplezier, gevolgd door erkenning, gemak en efficiëntie en gezondheid en welzijn.

Beeld FM heeft grootste effect op werkplezier via sociale interactie

Het onderzoek ‘Werkplezier in organisaties’ onderzoekt de relatie tussen Facility Management Services en werkplezier. Het eerste deel van het onderzoek – een online enquête onder de 7500 UWV’ers – heeft inmiddels plaatsgevonden.
Annemiek Mikkers, marketing manager bij Sodexo en verantwoordelijk voor onderzoek naar klant- en consumentbehoefte en initiatiefnemer van dit onderzoek: “We hebben deze enquête eind 2018 uitgezet en de uitkomsten ervan dienen als een nulmeting. We hebben hierin vragen opgenomen over ervaringen van medewerkers met facilitaire diensten, hun werkomgeving, het belang van sociale interactie, gezondheid, veiligheid, werkplezier en productiviteit. Voor de door ons bevraagde UWV-medewerkers blijkt overigens dat bij facilitaire dienstverlening het onderdeel ‘sociale interactie‘ het meest bepalend is voor werkplezier (38%), gevolgd door ‘gemak en efficiëntie’ (16%) en ‘gezondheid en welzijn’ (13%).”

Fact based aanpak

Leverde FM voorheen vooral toegevoegde waarde op het gebied van efficiency oplossingen en kostenvermindering, vandaag de dag ligt de focus meer en meer op het creëren van impact op het werkplezier, en daarmee op het verzuim en de productiviteit van medewerkers. Dus FM kan nu meer dan ooit waarde toevoegen. Maar hoe pak je dat aan? Met wélke facilitaire diensten en werkplekinrichting ervaren medewerkers het meeste werkplezier? Volgens Annemiek Mikkers vraagt dit een ‘fact based’ aanpak: “Het beste kun je beginnen bij het in kaart brengen van je doelgroepen en de behoeften van deze groepen. Door deze informatie te combineren met historische data over wensen, meldingen en klachten creëer je een optimaal vertrekpunt om je services te ontwerpen.”

Experimenteel onderzoek

De komende jaren gaan Sodexo en EHERO verder met experimenteel onderzoeken wat concreet werkt voor welke persoon en onder welke omstandigheden. Daarbij zal worden gekeken naar de invloed van de mate van inspraak die medewerkers krijgen, of het een top-down of bottom-up benadering betreft, of de veranderingen vooraf wel of niet worden aangekondigd, de manier waarop erover wordt gecommuniceerd.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform