Logo
  • Opinie
  • 13 april 2016

Facilitaire ketensamenwerking: One FM

Zou u in uw eigen huishouden eerst de badkamer grondig poetsen en daarna de bemodderde hond in bad doen? De vloeren boenen vóór de verbouwing? Het tuinpad vegen en dan het gras maaien? Ketensamenwerking in facility management is niet meer weg te denken bij moderne organisaties. Zo komen met verschillende aparte facilitaire leveranciers voor schoonmaak, catering, koffieautomaten, onderhoud en receptie zulke bloopers niet meer voor.

Door het uitbesteden van facilitaire diensten aan vakspecialisten is de omvang van uw eigen afdeling facility management echter beperkt. U komt zelf ogen, oren en handen tekort om alle taken ieder moment naadloos op elkaar af te stemmen.

Doordat de verschillende leveranciers van facilitaire diensten als één team werken, ontstaat er inzicht in de werkzaamheden van collega leveranciers en verdwijnt de kokervisie. One FM betekent één facility team dat multidisciplinair en lean alle taken van uw locatie(s) frequent afstemt. De raakvlakken in kaart brengt en de grijze gebieden invult. Het is een team dat elkaar kent en zich betrokken en verantwoordelijk voelt voor uw facilitair management.

Kastjes naar de muur kortsluiten
Moet een schoonmaker een defect lampje melden bij de afdeling facility management, die vervolgens contact zoekt met technisch beheer? Of lossen de twee facilitaire leveranciers het in goed onderling overleg op, zonder u ermee lastig te vallen? Kunnen schoonmakers en cateringmedewerkers elkaar op drukke momenten ondersteunen, zoals het afruimen van de lunch of de kopjes na een vergadering? Natuurlijk kan de schoonmaker tijdens zijn rondes in de pantry’s ook de koffiebonen, bekertjes, theezakjes en printpapier controleren en zo nodig bijvullen. Proactief taken oppakken voordat uw gebouwgebruikers dit hoeven te melden, verhoogt de beleving, de efficiency en ontzorgt uw afdeling facility management. Het zorgt ook voor taakverbreding en trots door meer verantwoordelijkheid bij de schoonmakers.

Meer vrijheid en diepgang
Bij One FM heeft u, in tegenstelling tot bij Maincontracting, zélf de keuze welke facility leveranciers u inhuurt. Ook de invulling op maat en de mate van uw betrokkenheid bepaalt u zelf. Bijvoorbeeld één uniform of badge voor alle leveranciers, een gezamenlijke hospitalitytraining, een groepsapp, dagstartoverleg, “keek op de week”-overleg en innovatieplatform, waarbij u zelf bepaalt waar en hoe vaak u mee aan tafel zit. De verschillende vakspecialisten pakken samen de coördinatie op. Alle kneepjes van de verschillende specialismen komen bij One FM aan bod. De focus van vakspecialististen zorgt voor meer diepgang en innovatiekracht.

Enthousiaste opdrachtgevers
We hebben veel enthousiaste klanten waar we One FM toepassen. Dit zijn onder meer overheidsinstanties, banken en nutsbedrijven. De bezoek- en gebruiksbeleving van de locaties wordt hoger. De eigen dienst wordt ontzorgd. Men profiteert van verrassende innovaties en verbetervoorstellen die altijd ontstaan als leveranciers belangenoverstijgend meedenken. Er is een betere signalering van aandachtspunten, snellere afhandeling van acties, grotere gastgerichtheid en betere samenwerking en communicatie.

Weekendplannen
Het wordt lente! Dit weekend ga ik ons terras en tuinmeubilair lekker lenteklaar maken met de hogedrukspuit. Oeps… Mijn man heeft deze week net de ramen gewassen….. Ik geloof dat ik thuis One FM ook maar ga introduceren!

Producttips