Logo
  • Opinie
  • 8 maart 2018

Dé trends voor foodservice 2018

Wat zijn de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van catering? En welke trends zijn er belangrijk om te volgen? HTC Advies heeft de vier belangrijkste trends op een rijtje gezet.
  • Identiteit gaat over wie je bent als organisatie, waar je voor staat en waarin maak jij nu juist het verschil? Dit geldt voor de foodservice zelf maar ook voor hoe organisaties  foodservice (of catering) inrichten.
  • Third places. Eten doen we niet langer in het vaste patroon en ook de grenzen tussen werktijd en vrije tijd vervagen: werknemers gaan steeds vaker tussen het werken door een uurtje sporten en denken niet meer in traditionele plekken. Zo onstaan ‘third places’.
  • Circulariteit. Hierbij gaat het om het sluiten van de cirkel. Het ideaal is dat er geen grondstoffen verloren gaan, dat je hele producten gebruikt en inzet op recycling en compostering.
  • Technologie. Het inzetten van technologie is de laatste vastgestelde trend voor het verbeteren van onze klantbeleving en gastenloyaliteit.

In deze blog gaan wij wat dieper in op de identiteit van een organisatie. Een goed voorbeeld van identiteit is het bedrijf Coolblue.

Coolblue is een bedrijf dat zich sterk onderscheidt met ‘alles voor een glimlach’. Deze identiteit staat voor service, humor, verrassen en vooral ‘niet moeilijk doen als het makkelijk kan’. Hierbij focussen zij zich op consumenten die op deze manier in het leven staan. Zij voelen zich thuis bij Coolblue en identificeren zich met dit merk. Of zij nu een wasmachine, laptop of telefoon kopen bij deze winkelgigant, zij verbinden zich - bewust  of onbewust - met wat dit bedrijf uitstraalt. Het versterkt hun eigen identiteit.

Een ander bedrijf dat dit zich ook sterk op identiteit onderscheidt, is restaurantketen Instock. Zij weten zich te onderscheiden met een sterk verhaal over voedselverspilling en hoe je dit tegen kunt gaan en spelen zo in op een trend die sterk gaande is onder bedrijven en consumenten. Door gebruik te maken van afgekeurde producten van Albert Heijn, weten zij in hun restaurants en foodtrucks de  lekkerste maaltijden te maken. Uit het verhaal van Instock spreekt bevlogenheid, betrokkenheid en innovatie. Consumenten die zich herkennen in deze identiteit, kiezen bewust voor Instock. Niet alleen vanwege hun product, maar vooral ook omdat deze keuze hun eigen identiteit versterkt: door te eten bij Instock laten zij zien, dat ze oog hebben voor duurzaamheid.

Deze trend zie je niet alleen terug in het bedrijfsleven, maar ook in de zorgsector zie je deze sterk in opkomst. Waar in het verleden een ziekenhuis gewoon een ziekenhuis was, zien we nu dat ziekenhuizen zich bewust gaan onderscheiden. Een sterk voorbeeld is het Bernhoven Ziekenhuis in Uden. Dit ziekenhuis wil een inspirerende omgeving bieden en focust op goede sfeer en klantgerichtheid. Dit is een sterk onderdeel van hun identiteit. Anna Casemier van HTC Advies: “Ik ben zelf een aantal keren in dit ziekenhuis geweest en de vriendelijkheid van dit ziekenhuis heeft indruk op mij gemaakt, bijvoorbeeld het gedrag van de medewerkers en de inrichting van het gebouw. Ik kan me, hoe gek dat ook klinkt met een ziekenhuis, identificeren met deze organisatie. En juist daardoor krijgt het een voorkeurspositie in mijn hoofd”.

Voor organisaties en bedrijven betekent deze trend dat het steeds belangrijker wordt je te verdiepen in de identiteit van je doelgroep:

  • Wat houdt hen bezig?
  • Wat is kenmerkend voor hun leefstijl?
  • Waar worden ze blij van?
  • Waar geloven ze in?

Door dit in kaart te brengen, kun je als organisatie keuzes maken. En door deze keuzes door te voeren in alle onderdelen van de bedrijfsvoering wordt je herkenbaar en kunnen medewerkers en gasten zich makkelijk met jouw bedrijf identificeren.

Lees hier meer over onze aanpak!

Producttips