Logo
  • Nieuws
  • 11 mei 2016
  • Bron: abnamro.nl

3 strategische trends in de schoonmaakbranche

De Nederlandse economie groeit de komende jaren verder en dit bevordert de bedrijvigheid waar de schoonmaakmarkt van profiteert. Het schoonmaakvolume blijft echter wel onderhevig aan structurele negatieve ontwikkelingen. Hoe kan de schoonmaakbranche hier het beste op inspelen?

Beeld  3 strategische trends in de schoonmaakbranche

Omdat er meer thuis gewerkt wordt, is  er minder kantoorruimte nodig. Ook drukt een efficiënter gebruik van de bedrijfslocaties het aantal m2 bedrijfsruimte. Tenslotte zet de overheid haar inbestedingsbeleid voort. Op de langere termijn is de groei van het schoonmaakvolume daarom beperkt.

Daarnaast wordt schoonmaak gezien als een ‘commodity’ waardoor prijsverhogingen moeilijk zijn door te voeren. In combinatie met het structureel afnemende aantal m2 bedrijfsruimte is het dan ook niet verwonderlijk dat de schoonmaakmarkt een vechtmarkt is met lage marges.

Er zijn 3 strategische trends waarmee de schoonmaakbranche kan inspelen op deze negatieve ontwikkelingen:

1. Markt van specialisten en allrounders
De markt is sterk verzadigd, waardoor schoonmaak tot een commodity is verworden. Ondernemers maken daarom de strategische keuze tussen specialisatie of dienstenuitbreiding. Voor specialisatie liggen de meeste kansen in de ‘technische’ schoonmaak, zoals vliegtuigen of installaties reinigen. Bij een keuze voor uitbreiding wordt schoonmaak vaak aangevuld met diensten als beveiliging en catering; zo onstaat een ‘allround facility management’-organisatie.

2. Nieuwe oplossingen voor nieuwe werkvormen
Onze manier van werken verandert op twee manieren. Aan de ene kant zorgt Het Nieuwe Werken ervoor dat kantoorruimtes minder worden gebruikt. Aan de andere kant past een groeiend aantal ondernemingen zijn organisatiestructuur aan, vooral door zelfsturende teams op te zetten. Hierdoor groeit de behoefte aan strategisch advies over facilitaire diensten en de inrichting van de werkomgeving.

3. Samenwerken met IT levert innovaties op
De inzet van nieuwe technologieën versterkt de waarde propositie van ondernemers in de schoonmaakbranche. Met name Big Data-gebruik kan klanten relevante managementinformatie opleveren, bijvoorbeeld inzage in het gebruik van ruimtes of faciliteiten. De samenwerking met IT wordt essentieel. Zo kunnen schoonmaak- en IT-bedrijven apps ontwikkelen waarmee je een parkeerplaats reserveert, de kamertemperatuur aanpast of koffie bestelt.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform