Logo
  • Achtergrond
  • 26 juni 2020
  • Els van Bronckhorst

10 quick fixes voor veilige terugkeer naar kantoor

Sinds de versoepeling van de coronamaatregelingen door de overheid zijn steeds meer werkgevers bezig met de terugkeer naar kantoor van hun medewerkers. Ze bereiden zich voor op het treffen van maatregelen, waarbij de nadruk ligt op sociale afstand, gezondheid en het welzijn van medewerkers, maar hoe kunnen werkgevers de werkomgeving aanpassen zodat werknemers zich veilig voelen op kantoor?
Beeld 10 quick fixes voor veilige terugkeer naar kantoor

Het aanpassen van de werkomgeving vraagt vaak om een bredere visie op huisvesting en is gericht op de lange termijn. Voor de korte termijn is er echter snel winst te behalen met een aantal kleine aanpassingen, die een grote bijdrage leveren aan een veilige terugkeer naar kantoor. Tien quick fixes:

1. Tussenschotten/scheidingswanden

Het plaatsen van tussenschotten/scheidingswanden zorgt ervoor dat er voldoende afstand wordt gecreëerd tussen personen en biedt extra bescherming tegen schadelijke deeltjes in de lucht. Bovendien is dit gemakkelijk te installeren. Voor bedrijven die beschikken over een beperkte ruimte, zal het gebruik van tussenschotten/scheidingswanden een hogere bezettingsgraad mogelijk maken. 

2. Sociale afstandsafbakening

Sociale afstand is misschien wel de meest effectieve maatregel om de verspreiding van Covid-19 te voorkomen. Afstand bewaren zit alleen niet echt in onze natuur, en dus is het goed om medewerkers  constant aan te helpen herinneren middels bewegwijzering. Dit omvat onder andere het beperken van het gebruik van faciliteiten zoals toiletten, koffiemachines, tot het stimuleren van eenrichtingsverkeer en direct contact te vermijden.

3. De afstandsapp

Er zijn verschillende applicaties in het leven geroepen waarmee je bijvoorbeeld een vrij bureau kunt vinden aan het begin van je werkdag of een vergaderruimte kunt boeken. Deze apps maken inzichtelijk welke plekken reeds in gebruik of gereserveerd zijn. Dit is een eenvoudige wijze om een stoelendans te voorkomen en medewerkers gerust te stellen dat er altijd een veilige plek voor hen is. Door middel van bureausensoren kan worden gedetecteerd of het bureau of de vergaderruimte beschikbaar is of niet. Het boekingssysteem geeft in één overzicht weer welke plekken nog vrij zijn, en die kunnen via telefoon, tablet of laptop worden geboekt.

4. BYOK – Bring Your Own Kit

Er is aangetoond dat het coronavirus gedurende een langere periode op verschillende oppervlakken kan overleven. Hierbij kun je denken aan de muis of het toetsenbord. Om ervoor te zorgen dat deze oppervlakken te allen tijde schoon zijn en blijven, kunnen werknemers naast hun eigen kantoorartikelen, ook hun eigen reinigingsmiddelen meenemen naar kantoor. Hiermee verlaag je het risico van verspreiding via gemeenschappelijk gebruikte reinigingsmiddelen, zoals desinfectie handpompjes.

5. Stoplichtsysteem

Voor degenen die niet voor een digitale app kiezen, is er nog een analoge optie; stoplichten. Staat het stoplicht boven een bureau op rood, dan is deze bezet, niet in gebruik, of niet schoongemaakt. Staat het stoplicht op groen dan is de werkplek vrij en schoon en kan een medewerker plaatsnemen.

6. De rentree van de koffieronde

Ook de veel bezochte koffieautomaat zou een potentiële besmettingsplek kunnen zijn. Een oplossing hiervoor is de terugkeer van keukentrolleys waarmee koffie en thee geserveerd kan worden. Met deze oplossing voorkom je dat te veel mensen samenscholen op één plek en wordt je kopje koffie aan het bureau geserveerd. Daarnaast draagt het gebruik van kartonnen bekers of gebruik van eigen bekers ook bij aan het verminderen van het bestemmingsgevaar.

7. Verbetering van AV & VC-mogelijkheden

De afgelopen periode is het aantal videogesprekken significant toegenomen doordat veel medewerkers vanuit huis werken. De bezettingscapaciteit van kantoorruimte en in het bijzonder (kleine) vergaderruimtes zal, in ieder geval de komende maanden, beperkt blijven, Het is daarom essentieel dat bestaande vergaderruimtes uitgerust zijn met gebruiksvriendelijke audio- en videoapparatuur. Idealiter kun je vanuit verschillende devices makkelijk verbinding maken met deze apparatuur en werkt deze zoveel mogelijk handsfree.

8. Meer planten

Gezondheid staat, juist nu, op nummer één. Het is daarom cruciaal om ervoor te zorgen dat de lucht op kantoor schoon is. Planten zijn een goede quick fix optie, aangezien ze een zuiverende werking hebben. Ze verwijderen niet alleen kooldioxide uit de lucht, maar ze kunnen ook schadelijke verontreinigende stoffen verwijderen. Op lange termijn kan gedacht worden aan verbeterde filtersystemen om het kantoor van verse lucht te voorzien en te luchtcirculatie te bevorderen.

9. Desinfectie-dispensers

Hygiëne is essentieel voor een veilige terugkeer naar kantoor. Voorzieningen zoals desinfectie dispensers en doekjes en instructies hoe deze te gebruiken dragen bij aan de hygiëne op kantoor. Zorg ook voor voldoende tissues en prullenbakken op de werkvloer. Door deze voorzieningen in ieder geval bij de in- en uitgang te faciliteren wordt het risico op besmetting geminimaliseerd. 

10. Persoonlijke en goed beveiligde kluisjes

Zoals eerder genoemd kan het virus zich gemakkelijk verspreiden via oppervlakten en is het dus van belang dat medewerkers hun eigen meegebrachte spullen gebruiken. Om te voorkomen dat collega’s thuis hun toetsenbord vergeten of deze toch op de werkplek achterlaten is het een goede optie om persoonlijke kluisjes in te zetten. Hierin kunnen medewerkers hun persoonlijke eigendommen bewaren aan het einde van de werkdag. Geen kluisjes aanwezig en te duur om deze aan te schaffen? Opbergdozen bieden een goed alternatief.

De auteur, Els van Bronckhorst, is Head of Occupier Services bij Savills in Nederland

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform