Logo
  • Nieuws
  • 19 oktober 2018

Treinreis van de toekomst is activiteitgerelateerd

De NS heeft samen met architectenbureau Mecanoo en projectinrichter Gispen een treininterieur ontworpen als een activiteitgerelateerde ruimte. Het uitgangspunt van het ontwerp was om de trein te benaderen zoals een interieur in een gebouw.

Beeld Treinreis van de toekomst is activiteitgerelateerd

Het nieuwe treininterieur is gebaseerd op wensen van reizigers. Samen met Mecanoo en Gispen onderzocht NS waar reizigers in de trein behoefte aan hebben. Reizigers benoemen zes categorieën van activiteiten die ze graag in de trein willen doen. Zo zijn er activiteiten waar concentratie voor nodig is, als werken en studeren of juist ontspannende activiteiten, zoals lezen, film kijken of een spelletje doen. Daarnaast heeft ook een groep reizigers behoefte aan sociale activiteiten zoals bellen en gezellig samen reizen en bijpraten. Op basis van deze drie clusters van reizigersbehoeften zijn twaalf flexibele interieurmodules ontworpen.

Modulair en circulair

Het uitgangspunt van het ontwerp was om de trein te benaderen zoals een interieur in een gebouw, geen huls gevuld met stoelen maar een totaalconcept. Door een modulair grid toe te passen wordt iedere centimeter benut en passen de modules als bouwstenen in de trein.
Sarah Schiffer, product en concept manager bij Gispen vertelt: “De modules zijn geschikt voor elk type trein en kunnen in een treinstel gecombineerd worden, zodat elke reiziger meer plek in de spits heeft en buiten de spits een plek naar wens kan vinden. Door op een modulaire en circulaire manier te ontwerpen is dit concept tijdloos en universeel inzetbaar.
“Met het ontwikkelen van circulaire producten verlengen we de levensduur en voorkomen we afval. Juist in treinen is het van enorm belang om te zorgen voor meerdere levens en hergebruik van materialen,” aldus Rick Veenendaal, manager circulair Gispen.


Tijdens Dutch Design Week van 20 tot en met 28 oktober 2018 in Eindhoven kan iedereen op het Ketelhuisplein, het nieuwe ontwerp met een 3D-bril zelf ervaren. Daarbij zal de bezoekers op meerdere manieren om feedback worden gevraagd, wat weer meegenomen wordt in verdere ontwikkeling van het nieuwe concept.

Producttips