Logo
  • Nieuws
  • 6 mei 2019
  • Bron: jobat.be

6 richtlijnen voor een optimale kantooromgeving

Hoe beïnvloedt de duurzaamheid van een gebouw het welzijn van de werknemer? Onderzoekers van Harvard ontwikkelden negen richtlijnen waarmee bedrijven rekening kunnen houden. De zes belangrijkste richtlijnen op een rij.

Beeld 6 richtlijnen voor een optimale kantooromgeving

1. Ventilatie

De onderzoekers raden aan een airconditioning te installeren met een filterefficiëntie van 75%. Als je kantoor dicht bij een drukke weg ligt, kun je beter niet ventileren via open ramen.

2. Luchtkwaliteit

Het is een goed idee om jaarlijks de luchtkwaliteit te testen en te evalueren. Daarbij is het belangrijk om te letten op de bouwmaterialen en de meubels. Vanzelfsprekend zijn asbest en PCB’s slechte opties als het op duurzaamheid aankomt.

3. Waterkwaliteit

Ook het regelmatig testen van de waterkwaliteit is geen overbodige luxe. Zorg bijvoorbeeld voor een waterzuiveringssysteem om bacteriën en microben geen kans te geven.

4. Thermisch comfort

Het is raadzaam om gedurende de hele dag eenzelfde temperatuur aan te houden op kantoor. Om dit te controleren kun je thermometers installeren. Ook het regelmatig onderhouden van het verwarmingssysteem is wenselijk.

5. Licht en uitzicht

Probeer zoveel mogelijk daglicht te integreren in het gebouw. Verder zijn planten erg goed voor de productiviteit.

6. Geluid

In open kantoren kan het soms erg rumoerig zijn. Zorg daarom voor ruimtes waarin het achtergrondgeluid beperkt is tot 35 decibel, zodat werknemers in maximale stilte kunnen werken.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform