Logo
  • Nieuws
  • 16 december 2019
  • Bron: Green Business Club Amsterdam Zuidas

Voorkom afval door anders in te kopen

Wat is circulair inkopen precies en waar begin je? En hoe vertaal je de circulaire ambities van het bedrijf naar een passende aanbestedingsstrategie? Tijdens de kennissessie Circulair inkopen van de Green Business Club Amsterdam Zuidas kwamen deze vragen aan bod in de training van Geerke Versteeg van PHI Factory, één van de kennispartners van de Green Deal Circulair Inkopen.

Beeld Voorkom afval door anders in te kopen

Voordat je begint aan circulair inkopen is het belangrijk om te bekijken of wat je inkoopt ook echt nodig is. Maak inkoop inzichtelijk en centraal, zodat er een duidelijk overzicht is van het verbruik en niets weggegooid hoeft te worden. Een mooi voorbeeld hiervan is het Waste Watchers project. Koop navullingen in plaats van nieuwe producten en bekijk waar verminderd kan worden op verpakkingsmateriaal.

Circulair inkopen

Circulair inkopen gaat over grondstoffen en het hele economische model. We willen hierin van een lineaire economie of recycling economie, naar een circulaire economie. Producten terugbrengen naar de fabrikant is een goede eerste stap, maar we kunnen niet voor alle losse producten een circulaire oplossing verzinnen en moeten uiteindelijk dus ook in ecosystemen gaan denken.

Er zijn 114 verschillende definities voor circulaire economie. Daarom is het belangrijk te bepalen wat je why is: wat zijn je drijfveren om circulair in te kopen en wat zijn de doelstellingen en strategieën die hierbij passen? Maak hierbij een prioritering: ga je voor hergebruik, of juist voor nieuwe spullen die maximaal herbruikbaar zijn? Baker McKenzie gaf bijvoorbeeld aan dat bij de inkoop van een koffiebeker met duurzame coating de meeste duurzame uit China komt en een minder duurzame uit Nederland. Welke keuze maak je dan?

Het bepalen van de why en je doelen, helpt in de rest van het proces om de juiste vraag uit te zetten naar marktpartijen, resultaten meetbaar te maken en draagvlak te creëren binnen de organisatie; circulaire contracten landen niet als niet de gehele organisatie mee is.

De nieuwe rol van de inkoper

De rol van de inkoper verandert bij circulair inkopen: die bepaalt niet alleen wat er ingekocht wordt, maar moet ook direct denken aan het einde van de gebruiksfase. Circulair inkopen begint bij het stellen van een andere vraag aan de markt, die hierin ruimte moet krijgen om te komen met oplossingen. De inkoper kan het beste kiezen voor een 1 op 1 marktconsultatie, zodat marktpartijen makkelijker delen. Vaak is het idee dat groener en meer duurzaam of meer circulair inkopen duurder is, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn. ENGIE gaf zelfs aan goedkoper uit te zijn bij bepaalde producten!

Aanwezig bij de sessie waren Leaseplan, RAI Amsterdam, Houthoff, Baker & McKenzie, ABN Amro, Allen & Overy, VU Amsterdam, ENGIE, Amsterdam Zuidas, Financial Offices, Bambook en ClearCircle.

Meer informatie projecten Green Business Club Amsterdam Zuidas

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform