Logo
  • Opinie
  • 15 januari 2021

(Groene) duurzame ruimte voor het nieuwe werken. Enkele voorbeelden

De term het nieuwe werken is een term die je weer regelmatig hoort vallen de laatste maanden. Wat is het nieuwe werken en is dit niet iets van jaar en dag? Het nieuwe werken is niet nieuw, wel de vele uitdagingen waar veel bedrijven en instellingen voor staan. Welke rol spelen groen en klimaat in de transitie naar het nieuwe werken?

Corona heeft ons vele lessen geleerd op het gebied van duurzaamheid en milieu. Ook kunnen wij lering trekken uit de manier hoe kantoren en omgevingen nu gefaciliteerd worden en welke faciliteiten nu wel en niet het welzijn en productiviteit van de werknemer bevorderen. Sommige lessen zijn nieuw en van deze tijd en sommige lessen zijn eerder al geleerd.
We kunnen stellen dat het flexibele werken een positieve weerslag kan hebben op het milieu en welzijn van werkend Nederland. Minder files, minder uitstoot met als gevolg een schonere lucht boven Nederland. Werknemers ervaren een grotere flexibiliteit in werken en door versnelde digitalisering kunnen we efficiënter met elkaar samenwerken. Zo enkele voordelen die velen al ervaren hebben. Deze manier van werken vraagt om een nieuwe strategie. Een strategie waar duurzaamheid ook ruimte krijgt. Vanuit een overstijgende visie op de uitdaging, werk je naar een duurzame oplossing toe. Een duurzame oplossing die bijdraagt aan de Sustainable Development Goals (SDG’s ) van het bedrijf, de productiviteit en het welzijn van de werknemers bevordert, en de vastgoedwaarde vergroot. 

Een groene duurzame werkomgeving

Wat betekent dit voor de werkomgeving? Door het veranderende (werk-)klimaat worden nieuwe oplossingen gevraagd. Op het gebied van klimaatadaptatie, energie en verzuim kunnen bedrijven besparingen realiseren. Door een slimme (SMART) en groene buitenruimte toe te passen snijdt het mes aan meerdere kanten. Door slimme concepten en realisatie- & beheerplannen toe te passen in de buitenruimte kun je én besparen én werken aan duurzaamheid en de eigen SDG’s. Beheer- en realisatieconcepten die bijdragen aan waterberging en biodiversiteit en circulariteit. Concepten die van je buitenruimte een verlengstuk van je kantoor maken. Een buitenruimte die je inspireert, de creativiteit en productiviteit verhoogt en ook gezond is. Een healing environment die RICH is en SMART en aan de hand van data en geo wordt beheerd. Hoe mooi is dat!

Praktische voorbeelden

Er zijn talloze voorbeelden te omschrijven die de waarde van groen voor werkend Nederland laten zien. Dit kan zowel de esthetische waarde (aantrekkelijkheid/imago), de economische waarde (besparingen/vastgoedwaarde), de menselijke waarde (healing environment/welzijn) als de natuurlijke waarde (klimaat) zijn. Onderstaand neem ik u mee in twee praktische voorbeelden die de waarde van groen zowel esthetisch, economisch en natuurlijk vergroten.

  • SMART Irrigatie - De waterschaarste is groter dan ooit tevoren. Sensoren kun je inzetten op vele gebieden. Binnen kantoren is dit niet nieuw. Sensoren in de buitenruimte kunnen ingezet worden om droogte en rijkheid van de bodem te meten. Met externe data als weersverwachtingen kun je voorspellingen doen wanneer en hoeveel water er gegeven moet worden om de buitenruimte in optimale conditie te houden. Dit watergeven kan computergestuurd plaatsvinden met als resultaat een optimale buitenruimte en waterbesparend werken.
  • Energie - Een volgend praktisch voorbeeld van hoe een bedrijf kan meewerken aan een duurzame en waardevolle werkomgeving is op het gebied van energie. Door groendaken, groene gevels en een groene buitenruimte toe te passen verhoog je naast de aantrekkelijkheid van het pand ook de isolerende werking. Groene daken en gevels leveren een belangrijke bijdrage bij de verlaging van de energievraag in de zomer- en wintermaanden. Daarnaast heeft een groen dak of gevel een isolerende waarde die de binnentemperatuur verlaagt in de zomermaanden en warmteverlies reduceert in de wintermaanden.   

Toepassen van groen is een logische keuze, bij het ontwikkelen van een nieuwe strategie op het gebied van het nieuwe werken en duurzaamheid. Hoe een groene ruimte bijdraagt aan uw strategie is afhankelijk de specifieke wensen en doelstellingen van uw bedrijf. Welke  groene waardes wil u inzetten? Echter met een terugverdientijd van in sommige gevallen wel twee jaar of korter betaalt groen zich altijd uit.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform