Logo
  • Nieuws
  • 13 september 2019
  • Bron: Robert Walters

Duurzaam ondernemen: ‘De technologische uitdagingen zijn overwonnen, nu gaat het om draagvlak’

Duurzaamheid heeft zich de laatste jaren ontpopt tot een hot topic in het Nederlandse bedrijfsleven. Als interim Global Sustainability Manager Packaging bij een groot Nederlands FMCG-bedrijf, houdt Chiel van Leeuwen zich dag in dag uit bezig met kwesties omtrent duurzaamheid. In naleving van het nationale klimaatbeleid moet de uitstoot van broeikasgassen in 2050 met 95% verminderd zijn. Hoe gaan we dit doen en waar liggen de grootste kansen en uitdagingen voor organisaties? In dit interview vertelt Chiel ons er alles over.

Beeld Duurzaam ondernemen: ‘De technologische uitdagingen zijn overwonnen, nu gaat het om draagvlak’

Kun je iets vertellen over jezelf?

‘Ik heb economie gestudeerd, maar merkte al gauw dat ik mij niet helemaal thuis voelde in een omgeving waarin alle knopen worden doorgehakt op basis van financiële graadmeters. Veel bedrijven nemen beslissingen op basis van winstoptimalisatie en kostenreductie, maar ik ben van mening dat de basis voor een succesvolle organisatie ligt in de drie P’s: people, planet en prosperity. Winst valt onder de noemer prosperity, maar is hier slechts een onderdeel van. Op dit moment staan wij voor een grote uitdaging. Ik maak mij hard voor een duurzame transitie. Ik heb vaak het gevoel dat ik niet per se voor een bedrijf werk, maar mij inzet voor een ander doel: de duurzaamheid in het algemeen.’

Hoe ben je terecht gekomen in je huidige functie?

‘Mijn passie voor duurzaamheid zorgde ervoor dat ik binnen dit werkveld aan de slag ging. Ik ben gestart bij Vandebron – wat destijds nog een startup was. Vandebron geeft de consument de mogelijkheid om rechtstreeks bij ‘de bron’ energie in te kopen, bijvoorbeeld direct van de windmolen. Daar was ik als business development manager verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe concepten en raakte ik steeds meer gemotiveerd om mij in te zetten voor duurzaamheid. Via Robert Walters kwam er vervolgens een nieuwe uitdaging op mijn pad bij een groot Nederlands FMCG-bedrijf. Deze organisatie had grote ambities op het gebied van duurzaamheid. Ik ben als interimmer aangesteld om van buitenaf het sustainability team te versterken.’

Wat is jouw rol binnen het sustainability team?

’Als consument denk je hier waarschijnlijk niet over na, maar 40% van de CO2-uitstoot in food & beverage wordt veroorzaakt door de verpakking van een product. Daarom houd ik mij op dit moment bezig met het verduurzamen van verpakkingsmaterialen. Wij willen de CO2-emissies minimaliseren, bijvoorbeeld door te zorgen dat er gekozen wordt voor materialen die goed te recyclen zijn. Ik ben veel bezig met circulariteit: het beschikbaar stellen van gebruikte materialen om opnieuw verwerkt te worden. Daarmee voorkom je ook weer vervuiling, zoals bijvoorbeeld de plastic soep. Hiervoor moeten er samenwerkingen worden opgezet tussen allerlei verschillende stakeholders, zoals de industrie, de overheid en de consument.’

Wat zijn volgens jou de belangrijkste drijfveren voor duurzaamheid in het bedrijfsleven?

’Persoonlijk is mijn grootste drijfveer het tegengaan van klimaatverandering, wat in mijn ogen een grote bedreiging is voor de mensheid. Organisaties hebben daarnaast nog andere motivatoren voor het focussen op duurzaamheid. Zij worden onder druk gezet door klanten, consumenten en de overheid om duurzamer te gaan produceren.’

Zie jij duurzaamheid als een kans of een vereiste voor organisaties?

‘Op dit moment is een duurzaam beleid nog iets waarmee je je als organisatie positief in de kijker kunt spelen. Dit zal echter snel veranderen. Het is steeds meer een hygiënefactor aan het worden, een eis waar je als organisatie aan moet voldoen. Wereldwijd hebben 195 landen zich gecommitteerd aan COP21, de conferentie in Parijs. Vanuit Europa zijn er al algemene richtlijnen die organisaties moeten naleven. Ook in Nederland is het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat druk bezig met de ontwikkeling van nieuwe wet- en regelgeving voor een duurzame omwenteling in het bedrijfsleven. De vervuiler zal moeten gaan betalen. Dit betekent dat organisaties nu al rekening moeten gaan houden met hun klimaatimpact en dit moeten incalculeren in hun financiële modellen.’

Volgens de Nederlandse Klimaatwet moet de CO2-uitstoot voor 2050 met 95% verminderd zijn. Is dit haalbaar volgens jou?

’De vraag is niet of we dit gaan halen, maar hoe we dit gaan halen. Nergens ter wereld staan er zoveel universiteiten per vierkante kilometer als in Nederland, dus wij kunnen een grote bijdrage leveren aan het beantwoorden van die vraag. De meeste technologische uitdagingen zijn inmiddels overwonnen. Het gaat nu vooral om het creëren van draagvlak. Het is zaak om iedereen de noodzaak tot veranderen in te laten zien en zo iedereen mee te krijgen in de transitie. Daarnaast moet de rekening natuurlijk verdeeld worden, wat ook nog een behoorlijke uitdaging is.’

Waar liggen volgens jou nog kansen op het gebied van duurzaamheid?

‘We kunnen de economische kansen van duurzaamheid nog beter gaan omarmen. Door te verduurzamen komen er allerlei banen beschikbaar die er anders niet waren geweest, van zonnepanelen installateurs tot sustainability consultants zoals ikzelf. Ook recycling kan een positieve economische invloed hebben. Door afval als grondstof te gaan gebruiken, bijvoorbeeld door aluminium beter te gaan scheiden en recyclen, worden ontzettend veel kosten bespaard. Ik heb het idee dat de nieuwe generatie de positieve invloed van verduurzamen steeds meer inziet. Wanneer de jongeren van nu aan de top komen bij financierende partijen, zoals pensioenfondsen, zou dit wel eens grote impact kunnen hebben.’

Is het voor kleine bedrijven lastiger om te verduurzamen?

‘Helaas valt het soms tegen hoeveel macht een grote producent kan uitoefenen op de achterliggende industrie. Een goede strategie zou zijn om coalities te vormen. Met de gehele value chain aan tafel gaan zitten om problemen op te lossen. De weg naar een duurzame toekomst is er niet eentje van competitie, maar van samenwerking.’

Waarom zouden jonge professionals moeten kiezen voor een carrière in sustainability?

‘De veranderingen in de economie op het gebied van duurzaamheid gaan iedereen raken. We zullen er dus allemaal mee aan de slag moeten, het is tijd om impact te maken. Het is een uitdagend werkveld, duurzaamheid staat steeds urgenter op de agenda en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Zelf ben ik vooral blij dat ik werk aan een issue dat ik belangrijk vind en waar ik gepassioneerd over ben.’

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform