Logo
  • Nieuws
  • 6 januari 2022

De opkomst van de duurzaamheidsmanager in de facilitaire branche: Marloes van der Have, Sodexo

Uit het Facilitair Duurzaamheidsonderzoek 2021 van VFM blijkt dat 1 op de 3 facilitaire aanbieders een Duurzaamheidsmanager of -afdeling heeft. Een relatief nieuwe functie. Wat houdt de functie van Duurzaamheidsmanager in en hoe ziet een dag eruit? Naar aanleiding van het 'Facilitair Duurzaamheidsonderzoek 2021' ging VFM in gesprek over duurzaamheid met enkele facilitaire aanbieders. In dit interview geeft Marloes van der Have, Manager Corporate Social Responsibility bij Sodexo, een inkijkje in haar functie.

Beeld De opkomst van de duurzaamheidsmanager in de facilitaire branche: Marloes van der Have, Sodexo

Marloes van der Have is begin 2021 aangesteld als Manager Corporate Social Responsibility bij Sodexo. In deze rol leidt ze het CSR-programma in Nederland waarbij ze invulling geeft aan Better Tomorrow, Sodexo’s wereldwijde programma gericht op duurzaamheid, gezondheid en sociale impact.

Wat maakt de functie duurzaamheidsmanager bijzonder?

“De combinatie van ‘doing good and doing business’, daar zit voor mij de interesse en de uitdaging. Een betere 'Quality of Life’ is de missie van Sodexo, dit betekent voor mij dat ik bezig ben met de vraag ‘hoe kunnen wij via onze dienstverlening de positieve impact op het mens en klimaat vergroten?’ Om dit te bereiken werk ik samen met veel verschillende mensen. Het ene moment heb ik een gesprek met een klant over hoe we samen meer banen en leerplekken kunnen creëren voor ex-gedetineerden en vluchtelingen. Het andere moment vergader ik met collega's van de afdeling inkoop over de arbeidsomstandigheden en CO2 uitstoot op koffieplantages van onze leveranciers. Daarnaast heb ik meetings met externe partijen zoals het Wereld Natuur Fonds over onze bijdrage aan natuurbescherming en het voorkomen van bijvoorbeeld plastic zwerfafval.”

Wat is de rol van de facilitaire branche in de duurzaamheidstransitie 

Marloes heeft, na jarenlang gewerkt te hebben aan duurzaamheid en sociale impact in de non-profit sector, recent de overstap gemaakt naar de facilitaire branche. Marloes:

“De facilitaire branche is bij uitstek een branche die op het thema duurzaamheid veel kan bewerkstelligen. Facilitaire professionals kunnen als geen ander duurzaamheid ‘faciliteren’ en duurzaam gedrag van pandgebruikers stimuleren. Wij hebben daarmee eigenlijk een geweldige kans om onze toegevoegde waarde te tonen en een voortrekkersrol te nemen.”

“Vanuit facility management kunnen wij een heel concept loslaten om de transitie naar een circulair kantoorconcept te maken en medewerkers via gedragsverandering te stimuleren om afval beter te scheiden zodat afval ingezet kan worden voor nieuwe producten. Zo maken wij bij Sodexo van oud brood bijvoorbeeld biogas en van koffiebekers maken we sanitair papier. Medewerkers zien het effect van goede afvalscheiding en kunnen dit ook thuis in praktijk brengen.”

Pilot duurzame thuiswerkplek

Marloes is vanuit haar functie samen met een team gestart met de pilot duurzame thuiswerkplek. “Bij een groep van onze medewerkers hebben we thuis een eco-check uitgevoerd, hiermee kun je thuis je verwarmingsinstelling optimaliseren en energieverbruik reduceren. Verder gaan we ze ook ondersteunen bij slimme manieren van afvalscheiding. Het enthousiasme voor verduurzaming van de thuiswerkplek is groot. Thuis werken is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Er liggen nog heel veel kansen op dit nog ontgonnen terrein.”

Diversiteit, Inclusie en het versterken van samenwerking

Daarnaast ziet Marloes nog een andere grote rol voor facility management als het gaat sociaal werkgeverschap, waarbij diversiteit, inclusie en het versterken van samenwerking met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt centraal staan. “Onze branche is zeer geschikt om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer een steuntje in de rug te geven en te laten deelnemen aan de arbeidsmarkt. Hierbij gaat het om mensen met een fysieke of geestelijke beperking maar ook ex-gedetineerden en statushouders. Het betekent veel voor deze groep, zowel privé als ook maatschappelijk draagt dit initiatief bij aan de lokale en regionale werkgelegenheid. Het is daarnaast bewezen dat organisaties met een divers personeelsbestand vernieuwender en creatiever zijn. Diverse teams lossen problemen beter en sneller op omdat medewerkers verschillende gezichtspunten hebben.

Hoe ziet een dag van een CSR manager eruit?

Tot slot vroegen we Marloes hoe een dag van een Duurzaamheidsmanager eruit ziet. “Deze zijn iedere dag weer anders, dat maakt het zo interessant.” De rode draad is natuurlijk wel maatschappelijk ondernemen, hiervoor is samenwerking cruciaal. “Duurzaamheid en sociale impact creëren doe je samen”, aldus Marloes. Haar dagen zijn dan ook gevuld met afspraken met allerlei verschillende mensen, binnen en buiten de organisatie. Een kijkje in haar agenda:

  • Start nieuw project: een roll-out plan afstemmen met de afdeling Sales en Operations voor een nieuwe oplossing die de CO2 prijs van producten in ons restaurant zichtbaar maakt voor gasten.
  • Opleiding grondstofcoaches: voor een andere klant is Marloes samen met een team een circulair kantoorconcept aan het doorvoeren waarbij schoonmakers worden opgeleid als grondstofcoach. “Zij coachen pandgebruikers op duurzaam gedrag door aan te sluiten bij teammeetings en feedback te geven over o.a. afvalscheiding. Wat valt op? Wat kan beter?”.
  • Teammeeting Global met alle CSR managers van Sodexo: Sodexo heeft in bijna ieder land en ieder geval in elke regio een CSR manager. Een keer per zes weken komen we digitaal bij elkaar. “Samen denken we op hoofdlijnen na over onze doelstellingen en delen we ‘best practices’ en informeren we elkaar over trends & ontwikkelingen.”
  • Onderzoek naar palmolie: een klant vroeg om uit te zoeken in welke producten palmolie zit. Doel was om alleen nog fysiek duurzaam gecertificeerde palmolie te gebruiken.
  • Overleg met het Wereld Natuur Fonds: sinds de invoering van statiegeld op kleine plastic flesjes, zet Sodexo zich op locaties in voor de inzameling van deze statiegeldflesjes. Dit doet zij samen met het WNF aan wie het statiegeld op ingezamelde flesjes wordt gedoneerd zodat zij het weer kunnen investeren in Ocean Clean Ups en andere interventies voor een plasticvrije natuur wereldwijd.
VFM Facility Experts adviseert en ondersteunt organisaties bij het inkopen, organiseren en beheren van hun facilitaire organisatie. We Facilitate.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform