Logo
  • Achtergrond
  • 3 december 2020
  • Sanne Bode - Duurzaambedrijfsleven

Overstappen op een volledig elektrisch wagenpark: 'De keuze was snel gemaakt'

Steeds meer bedrijven verduurzamen hun wagenpark. Maar hoe pak je zoiets aan? Is elektrisch rijden de heilige graal of zijn er andere mogelijkheden? Duurzaam Bedrijfsleven sprak met Thijs Frederiks, head of sales bij leasemaatschappij Hitachi Capital Mobility en Joop Eising, directeur bij adviesbureau Invent, dat zijn wagenpark volledig heeft geëlektrificeerd.
Beeld Overstappen op een volledig elektrisch wagenpark: 'De keuze was snel gemaakt'

Wanneer besloot Invent dat het zijn wagenpark wilde verduurzamen?

Eising: “Invent adviseert klanten bij het verduurzamen van de gebouwde omgeving, met name kantoren en woningen. Duurzaamheid speelt een dagelijkse rol in ons werk en een duurzaam wagenpark past daarbij. In 2011 reed ik als eerste in Noord-Nederland een hybride auto, een Opel Ampera. Ik wilde niet zozeer vernieuwend zijn, maar vond het vooral praktisch. We waren toen al klant bij Hitachi Capital Mobility, maar een elektrische auto leasen was toen nog niet zo eenvoudig.”

Is jullie wagenpark in één keer overgegaan naar volledig elektrische voertuigen of in etappes?

Eising: “Nieuwe werknemers die een auto nodig hadden, zijn merendeels direct elektrisch gaan rijden. We hebben nu nog twee auto’s die rijden op groen gas, waarvan één heel weinig zakelijke kilometers rijdt. De andere wordt volgend jaar in februari ingeruild voor een elektrische auto, een Corsa-e. Dan hebben we in totaal twaalf elektrische auto’s: een Tesla, een aantal Hyundai Kona’s, een Kia Niro, een nieuwe Peugeot 208, en een aantal Renault Zoe’s. Er komen steeds meer leuke modellen bij, iedereen vindt er wel wat tussen.”

Frederiks: “Met elkaar hebben we naar de mogelijkheden gekeken om het wagenpark van Invent te verduurzamen. Hun uitgangspositie was om een zo duurzaam mogelijk wagenpark op te zetten met minimale tot geen CO2-uitstoot. Er is gekozen om het wagenpark volledig te elektrificeren en steeds bij de inzet van een nieuw voertuig te kijken naar het huidige aanbod op de markt. Per auto adviseren wij wat het beste past. Zo is de actieradius van kleinere auto’s zoals de Renault Zoe vaak lager dan die van de grotere voertuigen zoals een Kia Niro of een Tesla.”

Hoe is bij Invent de laadpaleninfrastructuur geregeld?

Eising: “Omdat we al zo vroeg overgingen op elektrisch rijden, hebben we zelf voor zes laadpalen gezorgd. In het begin moesten de auto’s steeds aan een laadpaal, maar de range van de auto’s is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Inmiddels rijden die accu’s meer dan vierhonderd kilometer op één lading, dus dan hoeft een auto niet meer dagelijks aan de paal. Medewerkers die nu een elektrische auto nemen, hoeven thuis geen elektrische laadpaal. Het is voldoende als ze hier op kantoor of onderweg opladen. We hebben medewerkers, die wel 30.000 kilometer per jaar rijden, ook die rijden elektrisch.”

“Er liggen zonnepanelen op het kantoorpand waardoor we in de zomer energie over hebben. Dat wordt gebruikt om op te rijden. Daar was ik laaiend enthousiast over. Later is ook een smart grid aangelegd. Een auto kan namelijk enorm veel stroom vragen van het net. Dat moet je goed op elkaar laten aansluiten. In de praktijk zien we dat er af en toe een piekstroom is, bijvoorbeeld als zes auto’s gelijktijdig opladen. Sommige bedrijven gaan uit van die piekvraag en betalen daarvoor, terwijl die piek soms maar een kwartier per dag is. Met slimme software hebben wij het zo georganiseerd dat het kantoor altijd voorrang heeft. We hebben een bepaalde hoeveelheid stroom nodig, en de auto’s komen op de tweede plek. Zo proberen we iedereen met smart grid optimaal te voorzien.”

Waar moeten bedrijven op letten als ze willen overstappen naar elektrisch rijden?

Eising: “Het is vooral een keuze die je als bedrijf maakt. Daar deed ik niet ingewikkeld over. Sommige mensen maken berekeningen naar eventuele meerkosten en het omslagpunt. Voor ons was dat niet doorslaggevend. Je moet de investering in een elektrisch voertuig wel doen, maar in het totaalplaatje zijn ze goedkoper dan een gewone auto.”

Frederiks: “Voor Invent was een duurzame mobiliteitsoplossing doorslaggevend. Dan is de keuze om over te gaan op volledige elektrificatie een logische uitkomst. Wij vinden het belangrijk om met klanten altijd te kijken naar het gebruik van de voertuigen en alle bijkomende zaken, zoals de laadoplossingen thuis en op kantoor. De actieradius van de meeste elektrische voertuigen past inmiddels goed binnen de gemiddelde afstanden die zakelijk worden gereden. Hoe vaak rijdt iemand meer dan driehonderd kilometer op een enkele reis? Toch zien we ook nog regelmatig uitzonderingen en ook daar bieden wij op maat oplossingen voor.”

Wat zijn de voordelen van elektrisch rijden?

Lees verder via Duurzaambedrijfsleven

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform