Logo
  • Achtergrond
  • 30 juni 2015
  • Peter Bekkering

Inzicht in energie met e-DataPortal

Facility managers van bedrijven hebben steeds meer behoefte aan specifieke energiedata om grip te krijgen op hun gebruik. Daarbij volstaat bij sommige bedrijven een energieportal, een app of een maandelijkse mail, terwijl andere bedrijven het liefst over specifieke ruwe data beschikken. Om deze bedrijven van dienst te zijn ontwikkelde Stedin Meetbedrijf samen met klanten de e-DataPortal.
Beeld Inzicht in energie met e-DataPortal

Stedin Meetbedrijf is als zelfstandig commercieel bedrijf een onderdeel van Eneco Holding en opereert via regionale netbeheerders in de grootzakelijke markt in heel Nederland. Het bedrijf installeert en controleert meters en zorgt volgens een vooraf afgesproken frequentie voor het ophalen, importeren, checken en ontsluiten van energiedata. Het uitgangspunt daarbij is multi utility: dus niet alleen gas en elektriciteit, maar ook warmte en water. Bovendien meet Stedin Meetbedrijf niet alleen het energieverbruik, maar ook het opwekken van energie. Bijvoorbeeld door windmolens of zonnepanelen. Ook kijkt Stedin Meetbedrijf zowel naar het financiële voordeel als naar de duurzaamheidswinst. En ten slotte besteedt Stedin Meetbedrijf ook aandacht aan het meterof aansluitingenlandschap van de klant. De doelgroep van Stedin Meetbedrijf zijn zowel klanten die meters afnemen als netwerkbeheerders en energieleveranciers. Op basis van de energiedata kunnen klanten vervolgens hun energieverbruik monitoren en desgewenst aanpassen en verduurzamen.

Met dit hele pakket, gepresenteerd via de e-Data- Portal, is Stedin Meetbedrijf in staat om overall het energieverbruik en -opwekking in beeld te brengen, maar ook om panden te vergelijken en zelfs om binnen een gebouw het energieverbruik te optimaliseren, door te kijken welke ruimte wanneer en in welke mate van energie moet worden voorzien.

Onafhankelijk

Het sterke punt daarbij, vertelt Stijn Becker, is dat Stedin Meetbedrijf een onafhankelijke partij is: “Wij zijn niet gebonden aan een netbeheerder, energieleverancier of energieadviseur en hebben ook geen belang bij een hogere of lagere energieverbruik. Ons belang is de exactheid en de inzichtelijkheid van energiedata.” Stedin Meetbedrijf werkt samen met energieadviseurs, die de klanten van Stedin Meetbedrijf vertegenwoordigen. “Eigenlijk bieden wij energiedata, die inzicht verschaffen. De klant/adviseur kan vervolgens die gegevens gebruiken bij het inkopen van energie, het bijstellen van zijn energiebeleid of bij het inschakelen van energieadviseurs.” Becker ziet dat facility managers daarbij de laatste jaren steeds creatiever zijn geworden in het zelf zoeken naar oplossingen. “De facility manager kijkt niet zoals vroeger alleen naar de goedkoopste inkoop van energie, maar probeert ook grip te krijgen op het gebruik.” Stedin Meetbedrijf kan daarop inspelen door via tools zoals de e-DataPortal het monitoren dichterbij te brengen. “Een voorbeeld daarvan zijn de energiedisplays, waarmee we awareness binnen een bedrijf willen creëren. Er hangen dan per afdeling of verdieping displays met het energieverbruik zodat medewerkers voortdurend daarmee geconfronteerd worden en er dus ook bewuster mee bezig zijn. Dat bewustzijn heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat bij een bedrijf de facility manager besloot het serverpark van de bovenste naar de onderste verdieping te verhuizen om zo de warmte die de servers afgaven te gebruiken om het pand te verwarmen.” De e-DataPortal, die de verschillende energiestromen toont in een actueel online overzicht, is door Stedin Meetbedrijf zelf ontwikkeld. Daardoor weet het bedrijf precies wat voor diensten ze op basis van de data kunnen aanbieden. Bovendien kunnen ze permanent inspelen op nieuwe wensen vanuit de markt.

T-Mobile

T-Mobile is een van de klanten die met de e-DataPortal werkt. “Op energiegebied gebeurt momenteel veel bij T-Mobile,” zegt Hennie de Koning, corporate energy manager. “Daarom willen wij iedere dag de juiste energiedata binnenkrijgen. Samenwerken met een goed georganiseerd meetbedrijf is erg belangrijk. Stedin Meetbedrijf heeft zich de afgelopen jaren bewezen als betrouwbare partner van T-Mobile.” Stedin Meetbedrijf heeft 4.300 elektriciteitsaansluitingen en een aantal gasaansluitingen van TMobile voorzien van een slimme meter. “Dan gaat het om onze gebouwen, datacenters, winkels en antennemasten,” legt Hennie de Koning uit. “Die gebruiken bij elkaar heel veel energie, bijna evenveel als een stad als Utrecht. Door de slimme meter konden we allereerst onze administratie met aansluitingen opschonen. Je moest eens weten voor hoeveel aansluitingen wij betaalden die niet eens van ons waren. Nu weet ik zeker dat ik niet teveel betaal!” Maar de slimme meter heeft nog meer voordelen. “Met Stedin Meetbedrijf hebben wij afgesproken dat er T-Mobile simkaarten in de meters zitten. Daardoor kunnen wij de meetdata iedere 24 uur uitlezen en direct bijsturen als er iets mis is in het energieverbruik. Dat kan zijn door uitval van apparatuur, maar bijvoorbeeld ook door oneigenlijk derde gebruik, dit wordt direct gedetecteerd en gesignaleerd. Het is echt uniek in Nederland dat we al onze meetdata zelf collecteren en valideren.” Aangezien T-Mobile meetdata zelf collecteert en valideert, kan Hennie de Koning een flinke efficiencyslag maken in zijn inkoopbeleid. “Dankzij de slimme meter van Stedin Meetbedrijf heeft T-Mobile 100 procent controle over zijn energieverbruik!”

Joulz is een toonaangevende speler op het gebied van infrastructuren en energiemanagement. Zo is Joulz dé expert in ontwerp, aanleg en beheer van complexe midden- en hoogspanningsinstallaties. Daarnaast is Joulz gecertificeerd meetverantwoordelijke en biedt zakelijke klanten effectieve oplossingen op het gebied van energiemanagement. Met Joulz bent u klaar voor de toekomst.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform