Logo
  • Persbericht
  • 2 november 2015
  • Hago
  • Bron: Persbericht

Tevredenheid werknemers bij dagschoonmaak op een 8,5

’39 procent van de Nederlandse werknemers noemt zijn eigen arbeidsomgeving vies’, las ik gisteren in het AD. Daarnaast denkt 20 procent van de ondervraagde werknemers dat zijn of haar werkplek nooit wordt schoongemaakt. Ik vind het goed om te zien dat de Nederlandse werknemer zich zo hecht aan een schone werkomgeving. Wel verbaas ik mij erover dat nog steeds maar een deel van de bedrijven in Nederland overdag schoonmaakt. Uit een door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ipsos uitgevoerd onderzoek blijkt namelijk dat er enorme verschillen zijn tussen de schoonmaakbeleving van een medewerker overdag en ’s avonds. De tevredenheid stijgt als werknemers de schoonmaker overdag aan het werk zien. Zelfs een vol punt op een schaal van 1 op 10.

Medewerker bepaalt

Het belevingsonderzoek is in opdracht van Hago uitgevoerd onder werknemers in Nederland tussen 18 en 65 jaar. En wat blijkt: de tevredenheid stijgt als mensen de schoonmaker aan het werk zien, van een 7,5 naar een 8,5. Alhoewel dagschoonmaak volop in de belangstelling staat, sta ik er nog steeds versteld van dat medewerkers van bedrijven met avondschoonmaak nog steeds tegen schoonmaak tijdens kantooruren zijn. Zodra dagschoonmaak eenmaal is ingevoerd, blijkt dit echter opvallend snel vergeten. Zeker als je weet dat de werknemer bij schoonmaak overdag de werkplek schoner vindt en nauwelijks iemand nog bezwaren heeft tegen de nieuwe collega op de werkvloer. Bij Hago Next werken schoonmakers in het zicht, bepaalt de kantoormedewerker mede de schoonmaak en wordt geen winst in rekening gebracht wanneer de werkplek niet schoon is of als schoon wordt ervaren. 

Ontzorgen en verhogen van de klantbeleving

Het huidige schoonmaakmodel is in mijn ogen dan ook eindig. Opdrachtgevers hebben niet altijd het gevoel te krijgen waar ze voor betalen. Eindgebruikers zijn lang niet altijd tevreden, dat blijkt maar weer eens uit het recent gepubliceerde onderzoek. Niets voor niets zijn wij 5 jaar geleden gestart met dagschoonmaak, een geheel andere invulling van de dienstverlening, omdat wij vonden dat het anders moest. Hago Next werpt nu zijn vruchten af. In mijn ogen hebben we veel meer aan een werkwijze die voorziet in gastvrije schoonmaak die meebeweegt met de dynamiek van de dag. Zo verhoogt dagschoonmaak de beleving aanzienlijk. Het maakt het mogelijk direct in te spelen op gebeurtenissen en vragen, zowel proactief als reactief. En daarvoor zetten we gastvrouwen en –heren in hart en nieren in. Schoonmakers die met plezier naar hun werk gaan, dat resulteert in de medewerkerstevredenheid van een 8,6, en plezier halen uit het elke dag weer verrassen van werknemers. Ik ben ervan overtuigd dat dan alle Nederlandse werknemers de arbeidsomgeving als de meest prettige en gezonde plek op aarde ervaren!

Producttips