• 1 april 2019

Fm provider performance onderzoek 2018

Vandaag presenteert Hospitality Group de resultaten van het derde FM Provider Performance Onderzoek. Dit is hét onafhankelijke onderzoek over de prestaties van facilitaire providers in Nederland waar sprake is van hoge knip sourcingmodellen. Hoge knip sourcingmodellen zijn sourcingmodellen waarbij een deel van de regie- en coördinatie-activiteiten zijn uitbesteed aan externe dienstverleners. In dit onderzoek worden vier vormen van hoge knip sourcingmodellen onderscheiden: multi services, managing agent, integrated facility management (IFM) en dit jaar ook publiek-private samenwerking (PPS).

Beeld Fm provider performance onderzoek 2018

Een lichte daling en grote verschillen in de performance van providers

Het Provider Performance Onderzoek laat in 2018 wederom zien dat er grote verschillen zijn in de performance van de verschillende providers. De gemiddelde provider performance score van de gehele markt is in 2018 een 7,1. In 2017 was dit nog een 7,4. De score per provider varieert in 2018 van een 5,4 (BAM) tot een 7,5 (Facilicom). Managing agents scoren met een gemiddelde van 7,2 het hoogst. Engie, Strukton en VINCI laten dit jaar in de overall score de grootste stijging zien.

De grote verschillen in performancescores onderstrepen de relevantie van dit onderzoek. Het onderzoek biedt objectief en onafhankelijk inzicht in de klanttevredenheid van alle Nederlandse providers. Deze informatie helpt opdrachtgevers bij de selectie van hun provider(s) en providers bij het definiëren van de onderwerpen waarop zij kunnen verbeteren of zich op willen profileren.

Top 3 ranking

De top 3 ranking van providers voor de vier verschillende uitbestedingsmodellen is als volgt:

Multi servicesManaging agentIFMPPS
1. D&B1. Yask1. Facilicom1.Facilicom
2. Facilicom2. ArrangeGroup2. HEYDAY2. Ballast Nedam
3. VINCI3. D&B3. CBRE3.Strukton

Aantrekkelijk werkgeverschap

Dit jaar is het extra thema in het onderzoek Aantrekkelijk werkgeverschap. Onderzocht is hoe providers een bijdrage kunnen leveren in de zoektocht naar nieuw talent en het behouden van bestaand talent voor opdrachtgevers. Behalve de beoordeling van de providers geeft dit deel van het onderzoek een leuke inkijk in de visie van opdrachtgevers en providers op het thema.

Voor nagenoeg alle opdrachtgevers die deel hebben genomen is aantrekkelijk werkgeverschap een hot topic. Maar liefst 93% vindt het aantrekken en behouden van talenten in hun organisatie belangrijk. De tevredenheid van opdrachtgevers over de bijdrage hieraan van hun providers is matig positief. De hoogste beoordelingen op dit thema zijn voor ArrangeGroup, VINCI en ISS. Het meest positief zijn opdrachtgevers over de mate waarin providers hun eigen medewerkers in de omgeving van opdrachtgever aan zich weten te binden. Het minst tevreden zijn opdrachtgevers over de mate waarin providers best practices delen over Aantrekkelijk werkgeverschap.

Belangrijkste conclusies

De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

1. Performanceverschillen tussen de providers blijven groot
  2. Afnemende performance ten opzichte van afgelopen jaar
  3. Integratie van dienstverlening is de belangrijkste voorspeller van succes
  4. Customer intimacy-oplossingen hebben de voorkeur
  5. Innovatie en continu verbeteren vergt een disruptieve aanpak
  6. Kansen voor een succesvolle partnership groeien bij langdurige samenwerking
  7. Verschil tussen soft en hard service providers wordt kleiner
  8. (Zakelijke) dienstverlening het meest tevreden
  9. Kansen voor innovaties en verbeteringen in PPS-constructies
  10. De werkomgeving als driver voor Aantrekkelijk werkgeverschap
Hospitality Group is het advies- en projectmanagementbureau voor hospitality, facility management, huisvesting en inkoop. ‘Creating better places’ is onze missie.

Ook interessant

Alerte gastvrijheid!