• 15 november 2018

Circulaire bedrijfskleding CSU maakt kans op corporate fashion award

CSU is genomineerd voor de tweejaarlijkse Corporate Fashion Award in de categorie MVO Collecties. Dit zijn collecties gemaakt van gerecyclede materialen en daardoor een voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De vernieuwde bedrijfskledinglijn van CSU is volledig circulair.

Beeld Circulaire bedrijfskleding CSU maakt kans op corporate fashion award

Schijvens Corporate Fashion ontwierp de kleding. De finale van de tiende Corporate Fashion Award vindt plaats op 15 november in het Hulstkampgebouw in Rotterdam.

Bedrijfskleding van PET-flessen

CSU en kledingleverancier Schijvens Corporate Fashion zijn ervan overtuigd dat de productie van bedrijfskleding duurzamer moet en zelfs helemaal circulair kan. Daarom wordt sinds dit najaar de complete CSU-bedrijfskledinglijn gemaakt van 100% gerecyclede grondstoffen: 50% bestaat uit gebruikte PET-flessen en 50% uit gebruikt textiel. Schijvens gebruikt de oude kleding van CSU als grondstof. Zelfs de knopen krijgen een tweede leven. De organisatie van de Corporate Fashion Award besteedt dit jaar extra aandacht aan de circulaire economie, want de productie van bedrijfskleding heeft grote impact op het milieu en de werkomstandigheden van de arbeiders in de productielanden.

CSU-kleding nóg groener

Diane van Dijk, directeur Hospitality & National Accounts bij CSU: “Onze bedrijfskleding is belangrijk voor het representatieve karakter van al onze medewerkers, zowel voor onze hospitality- als onze schoonmaakcollega’s. Met de introductie van onze circulaire bedrijfskleding zijn onze outfits mooier en groener dan ooit. We vinden het belangrijk om als organisatie een stap extra te zetten als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Door de inzet van duurzame materialen en middelen maar ook met de verduurzaming van ons eigen hoofdkantoor met als resultaat een recente toekenning naar energielabel A. ”

Scherp op schoon, ook als het gaat om milieu

Schijvens Corporate Fashion berekende wat de circulaire bedrijfskleding van CSU oplevert. En dat wordt niet alleen in geld uitgedrukt. Algemeen directeur Shirley Rijnsdorp-Schijvens: “CSU-medewerkers leverden hun afgedragen kleding in op diverse CSU-locaties door het hele land. Wij haalden die kleding vervolgens op en boden het bij een sociale werkplaats aan, waar mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt dit zinvolle werk doen. Het recyclen van de oude bedrijfskleding resulteerde in zo’n 99% minder waterverbruik, 40% energiebesparing en 40% minder CO2-uitstoot. De jaarbesparing bij CSU staat gelijk aan 2.168.352 keer douchen én 383.000 km autorijden én 7.500 jaar non-stop tv-kijken.”

CSU is vanuit diverse vestigingen landelijk actief in schoonmaak. De onderneming heeft hoofdvestigingen in Uden, Amsterdam, Apeldoorn, Barendrecht, Eindhoven en Rijswijk. CSU biedt werk aan ruim 15.000 mensen en behoort tot de top 3 van schoonmaakbedrijven in Nederland. Steeds meer organisaties kiezen voor CSU’s excellente operatie en hospitality. Ook onze visie op innovatie is hierbij van doorslaggevend belang.