Logo
  • Opinie
  • 21 april 2015

Hospitality is niet altijd 5* Waldorf Astoria

Hospitality is geen kostenpost, maar de beste investering voor succes en rendement, nu en in de toekomst. Dat is de stelling van HTC Advies & Atir. In vergelijking met veel andere landen zijn we in Nederland minder goed in gastvrijheidsdenken en doen. Het zit niet van nature in ons DNA. 
Dit is deels te verklaren door het Calvinisme, dat zit immers diep geworteld in de Nederlandse samenleving. Soberheid, ingetogenheid en Hollandse zuinigheid zijn ons met de paplepel ingegoten.

Geachte directeuren van het Nederlandse bedrijfsleven,

Hospitality is geen kostenpost, maar de beste investering voor succes en rendement, nu en in de toekomst.

In vergelijking met veel andere landen zijn we in Nederland minder goed in gastvrijheidsdenken en doen. Het zit niet van nature in ons DNA. 
Dit is deels te verklaren door het Calvinisme, dat zit immers diep geworteld in de Nederlandse samenleving. Soberheid, ingetogenheid en Hollandse zuinigheid zijn ons met de paplepel ingegoten.

Totale gastvrijheidsbeleving van de organisatie moet kloppen

Dat is op zich prima, maar juist niet waar het Hospitality betreft. Mensen willen graag verrast worden en zich prettig en welkom voelen. Daar worden uw medewerkers, klanten/gasten en bezoekers gelukkig van. Een goed hospitalitybeleid zorgt voor gemotiveerde, productieve medewerkers. Het zorgt voor klanten/gasten die zich welkom en betrokken voelen. Bewezen is dat patiënten zelfs sneller herstellen door goede en goed verzorgde voeding. Natuurlijk speelt de kwaliteit en de presentatie van eten en drinken en belangrijke rol. Maar de totale gastvrijheidsbeleving van uw organisatie moet kloppen.

Niet bezuinigen, maar investeren

Juist in economisch moeilijke tijden is het dus zaak niet te bezuinigen op Hospitality, maar juist hierin te investeren. Dat betekent bijvoorbeeld niet het restaurant sluiten en niet nog meer bezuinigen op schoonmaak en andere facilitaire zaken. Een passende hospitalitybeleving is belangrijk om je als bedrijf naar de verschillende doelgroepen te positioneren. Ook trends als de veranderende arbeidsmarkt (denk aan toename van flexibilisering van de arbeid), het sluiten van kantoren, de toename van flexibele werkplekken en het ontstaan van netwerkorganisaties roepen op om verbinding te zoeken.

Wie ben je en wat wil je uitstralen?

Hospitality helpt bij loyaliteit, vertrouwen, gemak, thuisvoelen, betrokkenheid, persoonlijke aandacht en zo kan ik nog wel even doorgaan. Kies juist voor meer verschil en onderscheid in plaats van minder!
Iedere organisatie zou zich het volgende moeten afvragen: wie ben je en wat wil je uitstralen? Het antwoord op deze vragen kan je weergeven met een passend hospitalityconcept.
Gaat dit dan altijd gepaard met enorme investeringen? Nee, dat is zeker niet het geval. “Service is geen afdeling maar een mentaliteit.” Daar hoeft dus geen hoog prijskaartje aan te hangen.

Hospitality moet passen bij je organisatie

Hospitality is niet altijd 5* Waldorf Astoria of 3* de Librije. Hospitality moet passen bij je organisatie, daar gaat het om.
Hospitality kan dus ook no nonsens worden vormgegeven, met een beetje calvinisme. Als het past bij het imago van de organisatie is daar niets mis mee. Tijd om te investeren in authentieke hospitalitybeleving. De zeven sobere jaren zitten er bijna op. Op naar succes!

Producttips

Ook interessant

Alerte gastvrijheid!
Download de gratis whitepaper