Logo
  • Opinie
  • 15 april 2015

Horeca hospitality: Het Ibiza-gevoel

Sinds afgelopen zomer hebben mijn dochter en ik het gevonden. Wat dat is? We noemen het het Ibiza Hospitality-gevoel, een bijzonder gevoel van gastvrijheid dat bij ons op een totaal verschillende manier is ontstaan: bij mijn dochter via een zomer vrijwilligerswerk op een biologische boerderij en bij mij door haar te bezoeken en drie nachten te verblijven in een heerlijk vijfsterrenhotel.

Foto: Hotel Me Ibiza

Mijn dochter werkt uren per dag op het land, in de warmte. Ze overnacht in een klein tentje. Geen enkele luxe dus. Maar na het werk ontstaat een sfeer met alle internationale vrijwilligers die veel lijkt op het ‘original hippie heaven’. Het gevoel van vrijheid, positiviteit, liefde. Door de (gast)vrijheid op het eiland komt zij helemaal tot zichzelf.

Ibiza-gevoel

Ik besluit op het laatste moment om haar een paar dagen te bezoeken. Mijn Ibiza-gevoel vind ik in hotel Me Ibiza. Tijdens mijn verblijf begrijp ik weer waarom de hotellerie het voorbeeld van gastvrijheid voor het bedrijfsleven kan zijn. In dit pas geopende hotel klopt bijna alles. Waar dat in zit? Het is een aaneenschakeling van allerlei kleinere dingen. De general manager Rene Hoeltschl, die mij op een prettige manier even een praatje met me aanknoopt als ik mijn auto parkeer. De receptionisten waar ik met mijn vragen terecht kan en die mij oprecht helpen. De informele sfeer, het interieur, de (lounge) muziek van de DJ vanaf 12.00 uur. En zelfs de geuren, onder meer van de geserveerde gerechten, dragen bij aan het gevoel. Ik moet wel eerlijk zijn: de fraaie locatie, het prachtige weer en het heerlijke zwembad helpen natuurlijk ook mee om het gevoel te krijgen.

Beleid en keuzes maken

Al vaker schreef ik over het belang van een passende en eigen identiteit en het type organisatie dat je wilt zijn. Het vraagt om een duidelijke visie die je uitdraagt en doorvoert in de gehele organisatie. Medewerkers, klanten en gasten voelen zich – als het goed is – hierin aangetrokken en herkennen zich er in. Als de realiteit overeenkomt met de verwachtingen ontstaat een goed gevoel, een gevoel van welkom zijn, thuiskomen en gastvrijheid. Als mensen hun ‘plekje’ hebben gevonden, zijn ze trots en bevelen zij de organisatie aan bij anderen. Deze recommandatie is heel belangrijk als het gaat om het denkbeeld bij zowel klanten als bij (potentiële) werknemers.

Conclusie

De conclusie? Die is niet nieuw, slechts een bevestiging. Een hospitality-gevoel hoeft niet altijd 5 sterren te zijn. Eigenlijk gaat het om verwachtingen kennen en hier optimaal invulling aan geven. Ibiza kent overigens een extra verbindende dimensie: organisaties streven er naar een soort Lovemark te zijn, een club die echt losmaakt en betekenis biedt, ieder op een eigen wijze en voor z’n eigen doelgroep. Dit geeft een Hospitality-gevoel in optima forma.

Producttips

Ook interessant

Receptie van de toekomst
Download de gratis whitepaper