Logo
  • Opinie
  • 13 april 2015

Ontwerp hoofdkantoor Google voorbeeld voor Nederlandse vastgoedmarkt

Onlangs heeft Google het ontwerp van haar nieuwe hoofdkantoor in het Californische Mountain View wereldkundig gemaakt. Google brengt met dit ontwerp het begrip flexibele werkplek naar een hoger niveau. Dit realiseren zij door het inpassen van flexibele bouwstructuren die naar believen kunnen worden aangepast en zelfs verplaatst bij veranderend gebruik. Alles is erop gericht om maximale creativiteit en productiviteit te faciliteren.

De missie van Google’s Campus is om een omgeving te creëren die innovatie bevordert door samenwerking, netwerken, snel wifi, een café, netwerk- en kennisevenementen en co-working ruimtes. Een onmisbaar ingrediënt hierbij is Hospitality. Immers een gastvrije omgeving draagt bij aan een ontspannen gemoedstoestand die essentieel is voor creatieve processen en voor een hoge persoonlijke productiviteit.

Question Mark Group adviseert en begeleidt organisaties bij strategie ontwikkeling en uitvoering op gebied van Hospitality. Hayk Simons (directeur) legt uit waarom Hospitality op de strategische agenda moet komen te staan.

Waarom Hospitality?

“Met Hospitality maak je als bedrijf of organisatie het verschil. Ondanks het breed bekende begrip is het moeilijk om snel een goede definitie te geven. Het begrip heeft veel te maken met gastvrijheid, aandacht, het hebben van oprechte belangstelling en het creëren van een meerwaarde. Een voorbeeld: “Het eten in een restaurant hoort sowieso goed te zijn, maar om je te onderscheiden laat je de gast welgemeend voelen dat hij welkom is. Je haalt alles uit de kast om hem een geweldige beleving te laten ervaren. Hospitality is zeer krachtig en is zeker niet alleen inzetbaar in de horeca.”

Waar kan Hospitality dan nog meer worden ingezet, volgens jou?

“Eigenlijk is het van toepassing in het gehele bedrijfsleven. Waarom zou je geen unieke ‘gastvrijheids’ momenten creëren in kantooromgevingen, ziekenhuizen, banken, grote uitgeverijen en waar dan ook? Volgens mij is de kans op succes veel groter als je allereerst goed nadenkt over wat de DNA van je bedrijf is en dat vervolgens omzet in gastvrijheid, Hospitality. Het zit ‘m ook in hoe je met je klanten of gasten omgaat, maar ook hoe je omgaat met je eigen medewerkers. Je huisvesting moet in orde zijn, want dat draagt bij aan het geluksgevoel van je medewerkers. Voelen ze zich lekker in het bedrijf waar ze werken, dan presteren ze ook beter en stralen dat uit. Wat ook weer van invloed is op de beleving van de klant.

Gaat het bij ‘Hospitality’ vooral om aandacht?

“Ja. En het mag zeker geen trucje zijn. Als je als gast ergens binnenkomt, wil je gezien worden. Je wilt dat er op een goede manier met je wordt omgegaan. Dit principe geldt niet alleen binnen de horeca, maar zeker ook binnen kantooromgevingen. Ik maak regelmatig mee dat ik ergens binnenkom waar het receptie- of beveiligingspersoneel vooral bezig is met elkaar en dus totaal geen oog heeft voor mij als gast van de organisatie. Hierdoor wordt mijn eerste indruk van het bedrijf negatief beïnvloed.

Question Mark Group begeleidt organisaties om strategie op Hospitality te ontwikkelen en om dit in het DNA van het bedrijf te verankeren. We leren alle betrokkenen dat je veel kunt doen aan je uitstraling, je houding en dat de manier waarop je mensen aanspreekt er toe doet. Hospitality is in zekere zin te leren.

Wat worden trends in 2015?

“De Nederlandse Vastgoedmarkt zit in een transitie fase. Het aantal transacties neemt af, er is een hoge permanente leegstand, de opname concentreert zich met name op de 4 kernsteden en onderscheidend vermogen is essentieel om de verhuurbaarheid van een pand te waarborgen.
Organisaties die talent willen binden zoeken naar goede bereikbaarheid, een hoog voorzieningenniveau en wensen grote vloeroppervlakten om flexibele en activiteitsgerelateerde werkplekconcepten te ontwikkelen. Indien vastgoedeigenaren proactief op deze wensen inspelen, is er toekomstperspectief. Ik verwacht veel kansen voor partijen die hierop inspelen, en zeker op het gebied van Hospitality. Een belangrijk thema voor het gehele bedrijfsleven en alle organisaties. Mijn advies is: ga er in investeren, dat brengt succes!”

Producttips

Ook interessant

Receptie van de toekomst
Download de gratis whitepaper