Logo

Uitgelicht: de verbruiksmodule van de RDW

  • FMIS
We zijn in Zoetermeer, op het hoofdkantoor van de RDW. Daar worden toch de kentekens geregeld? Klopt, maar de RDW heeft als zelfstandig bestuursorgaan van de overheid nog veel meer taken: toelating van voertuigen en onderdelen daarvan, toezicht en handhaving, registratie, informatieverstrekking en documentafgifte, waaronder dus de kenteken- en rijbewijzen.
Beeld Uitgelicht: de verbruiksmodule van de RDW

De missie van de RDW is ‘partner in mobiliteit’. Mobiliteit veroorzaakt relatief veel uitstoot van CO2. Dat juist de RDW op het vlak van duurzaamheid verantwoordelijkheid neemt, is dus een mooi gegeven. De organisatie is actief bezig met het verkleinen van haar ‘carbon footprint’ en vouwt hier haar processen omheen. In dit kader heeft de RDW samen met Axxerion een effectieve module ontwikkeld: de verbruiksmodule. We spreken met Paul van der Starre, die als projectmanager aan de zijde van RDW betrokken was bij de ontwikkeling en implementatie van deze module.

Dit moet anders

Van der Starre: “Ons hogere doel is het zijn van een CO2-neutrale organisatie, en dat gaat niet zonder de relevante stuurinformatie. We wisten dat die informatie er was, maar waar? We slingerden wekenlang door een jungle van interne en externe systemen en bronnen, in allerlei hoeken en gaten wisten we overzichten te verzamelen. Maar we ontdekten al snel: dit moet anders. Samen met Axxerion hebben we een speciale verbruiksmodule ontwikkeld. Zowel RDW-breed als locatie gebonden brengen we nu de uitstoot zo volledig mogelijk in beeld. Dit stelt ons in staat om bij te sturen en de CO2 te compenseren, bijvoorbeeld door het terug laten planten van bomen.”

Wereldwijde standaard
De verbruiksmodule is ingericht volgens The Greenhouse Gas Protocol, ontwikkeld door World Resources Institute en de World Business Council on Sustainable Development. Dit protocol bepaalt de wereldwijde standaard voor het meten, beheren en rapporteren van uitstoot. Van der Starre: “Onze rapportages zitten niet alleen inhoudelijk goed in elkaar, ze smoelen ook goed. Dit is wat we voor ogen hadden, hier kunnen we op bouwen. Maar natuurlijk, alles valt of staat met de input. Daar zijn we zelf verantwoordelijk voor. De CO2 wordt berekend aan de hand van de verschillende emissiebronnen. Axxerion heeft dit, keurig in lijn met het Greenhouse Gas Protocol, ingedeeld en gewogen per scope. Zo is er uitstoot die de RDW direct, semi-indirect en indirect aan te rekenen valt. Afhankelijk van de scope wordt de te compenseren uitstoot bepaald. Dit gebeurt dus voor de gehele organisatie, maar ook per locatie. Denk hierbij aan onze zestien keuringsstations. Het is voor ons waardevol om die onderling te kunnen benchmarken. Hoeveel stoten ze uit en waarom, waarin zitten de verschillen en hoe kunnen we de uitstoot reduceren of compenseren?”

Betrouwbaar en dynamisch dashboard
Of het nu gaat om het verbruik van elektriciteit, de afname van papier en inkt, de zakelijke kilometers van de leaseauto’s, de zakelijke vliegreizen of het afval dat per locatie wordt opgehaald, het komt allemaal in de verbruiksmodule. Van der Starre: “Het fundament is steady, de module is een succes. Op dit moment zijn we alweer bezig met de volgende stap, het efficiënter stroomlijnen van de input. We hebben afspraken met onze leveranciers, zij voorzien ons op de juiste manier van alle informatie. Axxerion denkt met ons mee over het automatiseren van dit proces. Hoe mooi zou het zijn als bijvoorbeeld onze energieleverancier, leasemaatschappij en afvalverwerker middels een automatische koppeling vanuit hun systeem ons verbruik kunnen importeren in ons systeem? Toekomstmuziek waarvan ik de eerste klanken al hoor. ‘Meten is weten’ heeft voor ons een nieuwe dimensie gekregen. We beschikken elke maand over een zeer betrouwbaar en dynamisch dashboard, waar we direct op kunnen acteren. Ook wat dat betreft zijn we er trouwens nog niet. We gaan ernaartoe dat zo’n dashboard real time beschikbaar is voor alle betrokkenen. RDW heeft de begrippen veiligheid en milieu in de genen zitten. Het voelt goed om daar optimaal naar te kunnen handelen.”

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform