Logo

SALTO beveiligt Jetair-vestigingen in Zaventem en Oostende

  • Facilitaire dienstverlening & gebouwbeheer
Jetair, de grootste keten van reisbureaus in België, beschikt over twee hoofdzetels: naast de bekende vestiging in Oostende, opende het bedrijf vorig jaar het kantoor Jetairport in Zaventem. Jetair was al een stap vooruit in toegangsbeheer.
Beeld SALTO beveiligt Jetair-vestigingen in Zaventem en Oostende

Waar velen nog gebruik maakten van mechanische sluitsystemen, hadden zij een Saflok toegangssysteem. Ondanks dat, voldeed het systeem niet meer aan de scherpe eisen van Jetair die vooral zochten naar flexibiliteit, gebruikersgemak en goede service. Dat hebben zij nu gevonden in het toegangscontrole systeem van SALTO Systems.

Toegangsbeheer, parkeersystemen en camerabewaking zijn onmisbaar voor het beperken van risico’s in en rond gebouwen. Deze middelen zorgen ervoor dat niet iedereen zomaar naar binnen kan en zeker niet ongezien naar binnen kan. Alain Allary is Facility Manager van Jetair en is nauw betrokken bij het beheer van de gebouwen van Jetair. “In samenwerking met VSK Electronics zijn alle bestaande systemen in hun software geïntegreerd. Daarom was VSK ons eerste aanspreekpunt bij het vinden van een nieuw gepast toegangscontrole systeem. Via Lecot is SALTO voorgesteld om de binnendeuren van offline toegangscontrole te voorzien. SALTO is een van de eersten met een toegangscontrole systeem dat zo compleet en gespecialiseerd was.”

Jetair schakelt over op SALTO

Rond 2005 is Jetair begonnen met de vervanging van het oude toegangssysteem op de locatie in Oostende. Sandy Dubaere, Accountmanager van VSK Electronics: “VSK heeft de volledige overgang naar toegangscontrole gerealiseerd namelijk online toegangscontrole voor de perimeter en Salto data-on-card voor alle binnendeuren. Zoiets kost tijd want eerst moest het oude systeem verwijderd worden. Bovendien bleek dat ook de slotkast vervangen moest worden en dat de uitsparingen te groot waren. In totaal zijn er 76 deuren met SALTO XS4 garnituren geïnstalleerd en heeft de locatie Oostende één SALTO online wandlezer – die gebruikersbadges update en toegangsinformatie communiceert met de software.”

Acht jaar later, in november 2013, werd het Jetairport in Zaventem in gebruik genomen, de tweede grote locatie van Jetair in België. Dit Jetairport richt zich volledig op de luchthaven en vormt de uitvalbasis voor hun 22 vliegtuigen. “De bouw was een bijzonder proces. Het volledige dak, ter grootte van een voetbalveld, is namelijk op de grond gemaakt en daarna in één keer op het complex gehesen. Bovendien duurde de bouw slechts één jaar. Als u nu door het gebouw loopt ziet u dat meer dan de helft van glas is voorzien. Dit geeft veel natuurlijk licht, wat nodig is omdat het complex aan een zijde geheel dicht is. Daar aan grenst de loods die gebruikt wordt voor het onderhoud van vliegtuigen. Er is zelfs ruimte gemaakt voor hun nieuwste Boeing 787 Dreamliner.”

Ook deze nieuwbouw in Zaventem gebruikt nu Salto toegangscontrole. “In eerste instantie was gekozen voor XS4 garnituren. Maar later bleek dat het om een zeer groot aantal glazen deuren zou gaan, daar past geen XS4 beslag op. In totaal hebben we 62 glasdeurbeslagen van Salto, 44 deuren met XS4 garnituren en een aantal GEO cilinders”, aldus Alain Allary. Het Jetairport beschikt over twee online updatepunten voor de hele locatie. Volgens de Facility Manager is dit ruim voldoende, omdat de lezers tegelijkertijd toegang geven tot de centrale liften. Alle bezoekers en personeelsleden maken hiervan gebruik om het gebouw binnen te gaan.

Twee werelden in een database

In de praktijk zijn Jetair in Oostende en Jetairport in Zaventem twee aparte werelden, die samen komen in één database. Dat is volgens Alain Allary een groot voordeel: “Soms moeten medewerkers toegang hebben tot zowel deuren in Oostende als in Zaventem. Het is zeer prettig dat dit nu mogelijk is, beide locaties behoren namelijk tot eenzelfde systeem. En ze komen nu ook binnen in een aantal afgelegen locaties in Oostende.” 
Toegangsbeheer is een dagelijks terugkerend onderdeel vanwege het continue verloop van personeel. “In principe zijn er twee soorten personeel: Tour Operating en vliegpersoneel. De afdeling Tour Operating blijft voornamelijk op locatie, in tegenstelling tot het vliegpersoneel dat komt en gaat. Zij vliegen bijvoorbeeld drie maanden lang en laten de toegangskaart ergens achter. Daarnaast zijn er ook veel studenten die als een soort studentenjob gaan vliegen. Om deze toegang te verlenen maak ik gebruikersgroepen en zones aan.”

Het toegangscontrolesysteem van SALTO is vooral gebruikt voor kantoren, lokalen in de security zone, kelders en bergruimten. Alle componenten zijn offline via het SALTO Virtual Network (SVN) met lees-en-schrijf-technologie. Er is gekozen voor interactie tussen de kaart en de lezer waarvoor de Mifare technologie is gebruikt. “De technologie moet veilig zijn, dat is erg belangrijk”, aldus Alain Allary.

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform