Logo
  • Nieuws
  • 22 mei 2017
  • Bron: Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Code Verantwoordelijk Marktgedrag: nu bent ú aan zet!

Aanbestedingen worden langzaamaan weer steeds beter en verantwoorder uitgezet, met oog voor kwaliteit en de mens die het werk doet. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag onder 228 organisaties. Opdrachtnemers lopen voorop, bij opdrachtgevers moet de grote omslag nog komen.

Beeld Code Verantwoordelijk Marktgedrag: nu bent ú aan zet!

Inmiddels hebben ruim 1.250 organisaties de Code Verantwoord Marktgedrag ondertekend en de effecten worden nu zichtbaar. Kees Blokland, voorzitter van de commissie: “Een omslag in de markt was hard nodig. Alleen op prijs beoordelen is irreëel, daar gaat de markt aan ten onder. Mensen zijn bepalend voor de kwaliteit van een dienst. Opdrachtnemers incorporeren kwaliteit en sociaal beleid inmiddels concreet in hun beleid. Opdrachtgevers vinden het belangrijk, maar gaan nog niet echt tot actie over. Wij doen bij deze dan ook moreel appèl op hen.” Van alle ondertekenaars van de Code is slechts een kwart opdrachtgever.

Bijna een kwart van de respondenten van het onderzoek vraagt om concretere handhaving. Door sancties op te leggen, steekproefsgewijs te controleren, of zelfs door een ondertekenaar uit de Code te kunnen zetten. Blokland: “Wij merken een toename van klachten over de onjuiste toepassing van de Code. Ik vind dat positief; het betekent dat het speelt en men zich verantwoordelijk voelt. Wij ondernemen op een gefundeerde klacht dan ook direct actie.”


Kwaliteit facilitaire dienstverlening

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is in het leven geroepen om een einde te maken aan prijsafbraak, arbeidsonrust en verslechterende kwaliteit in diverse vormen van facilitaire dienstverlening.  Eerste aanleiding hiervoor waren de schoonmaakstakingen in 2010. De ondertekenaars van de Code erkennen dat een juiste prijs-kwaliteitsverhouding bij een uitbesteding meer omvat dan de economisch meest voordelige inschrijving. Zij houden oog voor het menselijke aspect en kwaliteit. Ondertekenaars zijn bijvoorbeeld AWVN, NS, Rijksoverheid, Schiphol en UWV en vier branches: schoonmaak en glazenwassers, catering, veiligheid en erkende verhuizers.

Ga voor meer informatie naar de website van de Code

Producttips